نمایندگی فروش محصولات زیمنس

کنتاکتور خلاء چیست؟

کنتاکتور خلاء یا کنتاکتور وکیوم چیست؟

پس از آشنایی با کنتاکتور های معمولی و کنتاکتور های خازنی وقت آن رسیده که در مورد کنتاکتور خلاء، ترکیب کنتاکتور خلاء و کاربرد آن بنویسیم. البته قبلا در مورد آن جزییاتی نوشته بودیم اما امروز بصورت تخصصی آن را بررسی می کنیم.

کنتاکتور خلاء چیست؟

در حقیقت این نوع کنتاکتور به منظور اطفای جرقه حاصل از قطع و وصل کنتاکت ها استفاده می شود. در واقع کنتاکتور خلاء عمدتاً از یک قطع کننده خلاء و یک مکانیسم مکانیکی که می تواند موتور هم باشد، تشکیل شده است.

اساس کار کنتاکتور خلاء چگونه است؟

قطع کننده خلاء یک قطعه می باشد(کپسول) که قطع و وصل کنتاکت ها درون آن انجام می شود و محفظه آن تحت خلاء و بی هوایی است. کپسول های قطع کننده خلاء را در تصویر زیر مشاهده می فرمایید.

VACUUM CONTACTORکپسول کنتاکتور خلا

قطع کننده خلاء قابلیت قطع و وصل مکرر دارد، اما نمی تواند جریان اضافه بار و جریان اتصال کوتاه را قطع کند، قابلیتی که در سایر کنتاکتور ها نیز قابل دسترس نیست؛ مکانیسم مکانیکی مانند سایر کنتاکتورها از یک سیم پیچ نگهدارنده با یک هسته آهنی و یک کنتاکت متحرک تشکیل شده است.

هنگامی که سیم پیچ برق دار می شود، قسمت محرک جذب می شود و اصطلاحا کنتاکتور بسته می شود. همینطور هنگامی که سیم پیچ قطع می شود، کنتاکتور نیز قطع می شود.

عملکرد کنتاکتور خلاء

تغذیه سیم پیچ های کنتاکتور می تواند از نوع AC یا DC باشد؛ پوسته خارجی قطع کننده خلاء از شیشه یا مواد عایق سرامیکی ساخته می شود. البته بد نیست بدانید که فشار درون محفظه خلاء 0.01 پاسکال است که این مقدار 1 در 10 میلیون واحد فشار جو است که نشان از ناچیز بودن فشار هوای درون محفظه و خلاء کامل می باشد.

همچنین بخوانید:  کلید ایزولاتور چیست؟

با این حساب اگر کنتاکت های درون محفظه خلا به هم خیلی نزدیک هم باشند جرقه ها مهار شده و این سرعت و دقت بیشتری به سوئیچینگ می دهد. کنتاکت های درون محفظه به طور کلی از آلیاژهایی مانند مس، آنتیموان و اسمیم ساخته می شوند.

عملکرد محافظ در محفظه خاموش کننده قوس، متراکم کردن بخار فلزی منتشر شده در شکاف تماس در هنگام قطع جریان است که به خاموش کردن جرقه کمک می کند و همچنین می تواند از پاشش بخار فلز بر روی پوسته عایق جلوگیری کند.

کنتاکت متحرک توسط یک میله مانند سوپاپ به انتهای زیرین پوسته متصل می شود و می تواند بدون نشت هوا به سمت بالا و پایین حرکت کند.

کنتاکتور خلاء معمولاً از یک قاب عایق، یک پایه فلزی، یک بازوی متحرک، یک سیستم الکترومغناطیسی، یک کلید کمکی و محفظه خلاء تشکیل شده است.

فکر میکنم تا اینجا عملکرد این مدل از کنتاکتور ها آشکار و واضح شده باشد. در واقع با وصل ولتاژ بوبین مغناطیسی کنتاکت متحرک باعث حرکت کنتاکت درون محفظه خلاء شده و مدار وصل می شود. خاموش شدن آن نیز با قطع تغذیه بوبین و حالت فنری کنتاکت متحرک اتفاق می افتد. 

اجزا کنتاکتور خلاء را بهتر بشناسیم 

  • سیستم الکترومغناطیسی : سیستم الکترومغناطیسی شامل یک سیم پیچ الکترومغناطیسی و هسته آهنی است که بخش مهمی از کنتاکتور خلاء است و باعث قطع و وصل کنتاکتور می شود.
  • سیستم اتصال : شامل کنتاکت های اصلی درون محفظه خلاء و کنتاکت های کمکی برای توسعه نیاز ها که روی کنتاکتور قرار دارند، می باشد.
  • سیستم اطفاء جرقه : شامل محفظه خلاء می باشد که در هنگام قطع کنتاکت ها از ایجاد قوص الکتریکی و جرقه جلوگیری می کند. این محفظه از جنس سرامیک بوده و فشار هوای درون آن نزدیک به صفر می باشد. 
  • سایر قطعات : پوسته عایق، فنر، حلقه اتصال کوتاه، مکانیزم انتقال و غیره.
همچنین بخوانید:  مینیاتوری زیمنس SIEMENS MCB

زیمنس کنتاکتور خلاء دارد؟

زیمنس بعنوان یکی از معتبرترین تولید کنندگان تجهیزات برق صنعتی در جهان شناخته می شود. در مورد کنتاکتورهای خلاء زیمنس نکات جالبی وجود دارد که بد نیست بدانید.

زیمنس دو نوع VACUUM CONTACTOR فشار ضعیفLV و فشار متوسط MV دارد. در دسته فشار ضعیف سری 3RT12 و 3TF68/69  جزو خلاء محسوب می شوند. اما در دسته فشار متوسط دو سری 3TM و 3TL وجود دارند. در زیر برخی از ویژگی های کنتاکتورها خلاء زیمنس را برای شما می نویسیم.

ویژگی انواع کنتاکتور خلاء زیمنس

– فرکانس های سوئیچینگ بالا
– کم مصرف
– انعطاف پذیر
-سوئیچینگ ایمن جریان های عملیاتی
– مناسب تمام مناطق با آب و هوای مختلف
– برای ولتاژهای نامی 7.2 تا 15 کیلو ولت
– جریان های عملیاتی نامی تا 450 آمپر

خرید انواع کنتاکتور خلاء زیمنس

اگر قصد خرید کنتاکتور خلاء زیمنس دارید می توانید با کارشناسان ما در مجموعه بهزیمنس تماس حاصل فرمایید و یا مشخصات کنتاکتور خود را برای ما ارسال فرمایید.

مجموعه بهزیمنس تلاش می کند تا با کسب رضایت شما مشتریان عزیز، گامی کوچک در جهت تحقق توسعه دانش در صنعت بردارد. 

اجزای داخلی کنتاکتور خلا زیمنس 

اساس کار کنتاکتور خلاء

  1. محفظه پلاستیکی
  2. محفظه مکانیزم عملکرد
  3. اهرم متحرک
  4. بلبرینگ یاتاقان
  5. مهره راهنما
  6. آهنربا
  7. سیستم آهنربا
  8. کپسول خلاء
  9. کنتاکت فنر فشار
  10. اتصال بالا
  11. کانکتور انعطاف پذیر
  12. اتصال پایین
  13. کنترلر
  14. ارتباط برای کنترل ولتاژ A1 و A2
  15. ارتباط برای رله های آهنربای الکتریکی E1 و E2
  16. نشانگر موقعیت
  17. صفحه پایه
  18. قفل جهت بسته شدن
  19. آزاد سازی شنت
  20. آزاد سازی دستی
  21. اتصال زمین
  22. حفاظ قفل
  23. سوئیچ کمکی
  24. صفحه کناری با پیچ و مهره های ثابت
  25. صفحه متحرک
  26. پلاگین A1 و A2
همچنین بخوانید:  سافت استارتر چیست؟ سافت زیمنس و نحوه نصب و کاربرد آن

کاربرد این کنتاکتور ها چیست؟

در ادامه با برخی از کاربردها آشنا خواهیم شد. در برق فشار ضعیف LV با توجه به اساس کار این دسته از کنتاکتور ها، معمولا برای مکان های استفاده می شود که ایجاد جرقه ایمنی سیستم ها را تهدید می کند.

اما در برق فشار متوسط MV کنتاکتورهای خلاء کاربرد بیشتری دارند، چرا که استفاده از خاصیت های آن ها باعث افزایش طول عمر و عدم آسیب به کنتاکت ها می گردد. در واقع کنتل جرقه در محفظه خلاء سلامتی و ایمنی کنتاکت ها را تامین می کند.

کنتاکتور خلا فشار متوسط

از مواردی که می توان در آن ها از کنتاکتور خلاء استفاده کرد می توان موارد زیر را نام برد:

  • سیستم‌های نقاله و آسانسورها
  • ایستگاه‌های پمپاژ
  • ترانسفورماتورها و ایستگاه‌های انتقال
  • تجهیزات جبران توان راکتیو
  • سیستم‌های توزیع شبکه‌های صنعتی
  • کوره‌های الکتریکی
  • مراکز داده
  • نیروگاه‌های بادی و پنل‌های فتوولتائیک

جمع بندی

این دسته از کنتاکتور ها برای کاربردهای حساس به لحاظ محیط کارکرد و نوع کارکرد استفاده می شوند. قطع و وصل کنتاکت ها درون محفظه های خلاء اتفاق می افتد و این خصوصیت باعث عدم قوس الکتریکی و آسیب به کنتاکت ها( در برق فشار متوسط) و جلوگیری از احتراق (خصوصا در برق فشار ضعیف) می گردد.

اگر می خواهید کنتاکتور خلا زیمنس بخرید می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید. 

5/5 (1 نظر)

2 دیدگاه در “کنتاکتور خلاء چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *