نمایندگی فروش محصولات زیمنس

آموزش راه اندازی موتور تک فاز با کنتاکتور سه فاز

آموزش نصب موتور با کنتاکتور

بسیاری از مشتریان ما برای راه اندازی و نصب موتور تکفاز با کنتاکتور سه فاز از ما راهنمایی می خواهند. از آنجایی که این یک سوال متداول برای افراد زیادی است در این پست از بهزیمنس، نماینده زیمنس در ایران قصد داریم به آن بصورت کامل پاسخ دهیم.

قبل از پرداختن به ادامه مقاله، باید بگوییم که برای راه اندازی موتور تکفاز روش های دیگری نیز وجود دارد اما این روش یک روش ایمن و کاربردی است. می پرسید چرا ایمن؟ چون هم فاز و هم نول بصورت همزمان قطع می شوند. از طرفی شاید شما کنتاکتور سه فاز دارید و قصد خرید قطعه جدیدی برای راه اندازی موتور تکفاز خود ندارد.

اما اگر شما بدنبال روش های راه اندازی موتور سه فاز هستید، اینجا را بخوانید.

تجهیزات مورد نیاز جهت راه اندازی موتور تک فاز با کنتاکتور

برای این منظور ما به یک کنتاکتور و یک کلید حرارتی نیاز داریم. کنتاکتور و کلید حرارتی دو وسیله ضروری برای کنترل و حفاظت موتورهای الکتریکی هستند. کنتاکتور برای قطع و وصل جریان برق موتور استفاده می‌شود و کلید حرارتی برای حفاظت موتور در برابر اضافه بار و اضافه جریان استفاده می‌شود.

همچنین بخوانید:  نگاهی به پی ال سی 1500 زیمنس - PLC 1500 SIEMENS

درباره نحوه انتخاب کنتاکتور و کلید حرارتی می توانید در پست های زیر اطلاعات خوبی کسب کنید. اینکه کنتاکتور شما باید چه جریانی از خود عبور بدهد و چقدر باید برای آن هزینه کنید که اقتصادی باشد برای انتخاب مهم است.

دو ابزار آموزشی فوق به شما برای استقلال در انتخاب تجهیزات مناسب کمک خواهد کرد.

اما اگر قصد دارید که برای روشن کردن موتور از کلید کنترلی مجزایی استفاده کنید باید به تجهیزاتی که گفتیم کلید استارت هم اضافه کنید.این کلید میتواند بصورت دایم و یا لحظه ای باشد. در کلید لحظه ای تا زمانی که دستتان روی دکمه باشد موتور روشن خواهد ماند.

مراحل نصب کنتاکتور و کلید حرارتی برای راه اندازی موتور تک فاز

برای راه اندازی موتور تکفاز به کنتاکتور سه فاز تصویر ساخته شده توسط تیم بهزیمنس، نماینده زیمنس ایران به شما کمک می کند تا درک عمیقی از نحوه سیم بندی داشته باشید. اما مطالعه مراحل زیر و نکات بسیار مهم است.

  1. ابتدا، کنتاکتور و کلید حرارتی را بر روی ریل درون تابلو برق نصب کنید. پوش باتن یا کلید استارت را هم در محل مناسب یا روی در تابلو جای دهید.
  2. از یک مینیاتوری مناسب برای محافظت از تجهیزات تابلو استفاده کنید.
  3. سپس، سیم‌های برق ورودی (فاز و نول) را به ترمینال‌های ورودی کنتاکتور مطابق تصویر زیر وصل کنید.
  4. باید بوبین کنتاکتور را برای کنترل روشن و خاموش کردن موتور، به یک کلید متصل کنید. خروجی کلید را به یکی پایه های بوبین وصل کرده و پایه دیگر را به نول بدهید.
  5. خروجی کنتاکتور را به کلید حرارتی وصل نمایید. از انجا که دو ورودی و خروجی داریم باید مطابق تصویر زیر اقدام نمایید.
  6. خروجی کلید حرارتی باید به ورودی موتور متصل شود.
  7. اگر مطابق تصویر و مراحل فوق پیش رفته باشید، کار تمام است. پس از اتصال سیم‌ها، مدار را تست کنید تا مطمئن شوید که به درستی کار می‌کند. برای این کار، کلید حرارتی را در حالت ON قرار دهید و سپس موتور را روشن کنید. موتور باید به درستی کار کند.
  8. مطابق تصویر زیر، دقت داشته باشید همواره خروجی وسط کنتاکتور و کلید حرارتی مجددا به ورودی سوم همان قطعه برگشت می خورند.
  9. همچنین اتصال زمین موتور را برای حصول ایمنی بیشتر فراموش نکنید!
    مدار راه اندازی موتور تکفاز با کنتاکتور
همچنین بخوانید:  معرفی رله شنت تریپ و رله آندر ولتاژ

نکات مهم در زمان راه اندازی موتور تک فاز

  • سیم‌ها را با دقت و محکم وصل کنید. حدالامکان از سرسیم بهره ببرید.
  • از سیم‌های مناسب برای اتصال استفاده کنید.
  • ولتاژ سیم‌ها را با ولتاژ کنتاکتور و کلید حرارتی مطابقت دهید.
  • جریان سیم‌ها را با جریان نامی کنتاکتور و کلید حرارتی نیز مطابقت دهید.

کنتاکتور قبل از کلید حرارتی یا بعد از آن؟

از آنجایی که کلید حرارتی محافظ موتور هم از موتور دربرابر اضافه جریان و هم اتصال کوتاه محافظت می کند، ممکن است بخواهید قبل از کنتاکتور آن را نصب کنید.

احتمالا به این فکر میکنید که در این صورت نیاز به مینیاتوری ندارید و کلید حرارتی محافظت کامل از تجهیزات تابلو و موتور را فراهم می کند. اما این کار اصولی نیست. اگر کنتاکتور بعد از کلید حرارتی نصب شود، چنانچه اضافه بار اتفاق بیفتد امکان خرابی کنتاکتور و کلید حرارتی با هم بسیار زیاد می شود.

البته ممکن است لحظه اتصال کنتاکت های درون کنتاکتور بخاطر آرک الکتریکی یا جرقه یک جریان لحظه ای نامتعارف از کنتاکتور عبور کند که این جریان توسط کلید حرارتی بعنوان اضافه بار تلقی شده و مدار را قطع کند.

بنابراین کلید حرارتی را بعد از کنتاکتور نصب نمایید. 

سخن پایانی

در این مقاله راه اندازی موتور تک فاز با کنتاکتور را برایتان شرح دادیم. امیدواریم این آموزش به کارتان بیاید. برای خرید کنتاکتور و خرید کلید حرارتی زیمنس با همکاران ما در فروش بهزیمنس در تماس باشید هرگونه سوال در این پست در اسراع وقت پاسخ داده خواهد شد.

همچنین بخوانید:  انواع زبان‌ برنامه نویسی پی ال سی لوگو زیمنس

 

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *