نمایندگی فروش محصولات زیمنس

انتخاب کنتاکتور مناسب [فرمول+جدول+نرم افزار]

نحوه انتخاب کنتاکتور مناسب

قصد داریم روش انتخاب کنتاکتور مناسب بصورت کاملا تخصصی و بدون جدول را برایتان شرح دهیم. ماشین حساب را بردارید و کنتاکتور مناسبتان را انتخاب کنید.

کنتاکتور چیست؟

کنتاکتور یک تجهیز الکتریکی است که برای قطع و وصل مدار استفاده می شود. این قطعه از یک هسته سیم پیچی شده و تعدادی کنتاکت ساخته شده است. با اتصال برق بوبین سیم پیچی خاصیت مغناطیسی باعث جذب کنتاکت و اتصال مدار می شود. قبلا در مورد کنتاکتور ها بصورت مفصل در این پست صحبت کرده ایم. حتی جداول انتخاب کنتاکتور را در آن گذاشتیم.

بر روی کنتاکتور‌های تیپ جدید زیمنس یک کنتاکت بسته و باز وجود دارد که می‌توان از این کنتاکت‌ها  برای فرمان بخش های دیگر سیستم استفاده کرد. انتخاب کنتاکتور مناسب باید با دقت انجام گیرد. معمولا مهندسین برق بر اساس تجربه تجهیزات مناسب را می شناسند.

اگر دوست داشتید این مقاله را نیز بخوانید: کلید حرارتی چیست؟

نکات مهم قبل از انتخاب کنتاکتور برای موتور

قبل از آنکه مراحل انتخاب کنتاکتور را بررسی کنیم نیاز است نکاتی را برای راه اندازی الکتروموتور خود بدانید. در نظر داشته باشید که رعایت موارد زیر به شما کمک میکند تا یک راه اندازی اصولی و ایمن داشته باشید. 

  • جریان نامی موتور را باید بدانید تا بتوانید کنتاکتور مناسب را انتخاب کنید.
  • باید نوع موتور را بشناسید که می‌خواهید راه‌اندازی کنید، آیا موتور سه‌فاز است یا یک‌فاز؟
  • برای موتورهای سه‌فاز، باید نوع استارت موتور را بدانید؛ آیا استارت مستقیم دارد یا به کمک استارتر یا به کمک اینورتر انجام می‌شود؟
  • جریان شروع موتور یا جریان اولیه (starting current)، باید در نظر گرفته شود تا بتوانید کنتاکتور مناسبی را برای موتور انتخاب کنید.
  • ولتاژ مورد نیاز برای موتور باید مشخص باشد و باید بررسی شود که آیا کنتاکتوری که می‌خواهید استفاده کنید، برای این ولتاژ مناسب است یا نه.
  • کنتاکتور باید با ظرفیت حرارتی کافی برای جریان نامی موتور و جریان شروع آن (starting current) انتخاب شود.
  • از کنتاکتورهای معتبر و با کیفیت استفاده کنید تا عمر مفید آن‌ها طولانی باشد و احتمال خرابی کمتر شود.
  • نیاز به محافظت از کنتاکتور در برابر ولتاژهای اضافی، جریان‌های بیش از حد و نوسانات ولتاژ وجود دارد، بنابراین باید از محافظت‌های لازم برای کنتاکتور استفاده کنید.
همچنین بخوانید:  مفهوم کلید قابل قطع زیر بار و نکاتی درباره آن

مراحل انتخاب کنتاکتور مناسب برای موتور:

در زیر 5 مرحله انتخاب کنتاکتور بصورت تخصصی و بدون استفاده از جدول را شرح می دهیم. البته با توجه به اهمیت انتخاب اقتصادی کنتاکتور برای راه اندازی موتور به روش ستاره-مثلث جدول مربوط به انتخاب کنتاکتور را تقدیمتان می کنیم.

۱- بدست آوردن توان موتور بر حسب وات

بر روی پلاک موتور مشخصات موتور درج می شود. که توان موتور با حرف P نمایش داده می شود. توان برحسب کیلو وات (KW) و یا اسب بخار (HP) نمایش داده می شود.

اگر توان بر حسب اسب بخار باشید باید آن را تبدیل به وات کنیم. برای تبدیل باید توان بر حسب اسب بخار را در 746 ضرب کنیم. در واقع هر اسب بخار معادل 746 وات است.

توان موتور بر حسب وات = توان بر حسب اسب بخار * 746

توان بر حسب وات = 1000 ÷ توان بر حسب کیلووات

۲- بدست آوردن جریان موتور بر حسب آمپر

در مدار 3 فاز برای بدست آوردن جریان مورد نظر کنتاکتور باید از جریان نامی خط استفاده کنیم. برای این منظور میتوانیم جریان را از فرمول زیر بیرون بکشیم.

P=√3*V*I*CosØ توان بر حسب وات

از فرمول بالا جریان I به شکل زیر حاصل می شود.

I= P÷(√3*V*CosØ) جریان بر حسب آمپر

۳- ضریب اطمینان برای کنتاکتور

در انتخاب جریان مورد نیاز برای کنتاکتور، نحوه استفاده مهم است. معمولا برای انتخاب کنتاکتور برای موتور ها جریان بدست آمده در مرحله قبل را 1.5 برابر می کنیم. فرمول زیر بیانگر مطلب گفته شده است:

I کنتاکتور = I محاسبه شده * 1.5

این ضریب جریان برای تجهیزات فشار ضعیف مختلف، متفاوت است.

۴- انتخاب کنتاکتور بر اساس رنج های موجود در بازار

با انجام 3 مرحله فوق جریان کنتاکتور بر اساس توان موتور بدست می آید. ممکن است جریان بدست آمده مقداری طبیعی نباشد. بطور مثال مقدار آن 9.7 آمپر بدست بیاید. طبیعتا آن را به سمت بالا گرد می کنیم.

همچنین بخوانید:  سافت استارتر چیست؟ سافت زیمنس و نحوه نصب و کاربرد آن

بعد از اینکه 9.7 به 10 تبدیل شد باید جستجو کنیم کنتاکتور با جریان 10 آمپر در بازار موجود هست یا نه. نزدیکترین کنتاکتور به جریان بدست آمده، کنتاکتور مناسب برای کار شماست. البته باید دقت کنید که جریان کنتاکتور باید از جریان بدست آمده شما بزرگتر یا مساوی باشد.

۵- انتخاب ولتاژ بوبین و کمکی های کنتاکتور

بعد از انتخاب کنتاکتور، باید ولتاژ بوبین را مشخص کنید. برای تعیین ولتاژ بوبین باید نوع سیگنال فرمان مشخص شود. از آن جایی که کنتاکتورها بوبین های با ولتاژ متنوع دارند شما می توانید کنتاکتور مورد نظر خودتان را بر حسب نیاز انتخاب و خرید کنید.

بوبین ها معمولا از دو نوع AC و DC هستند. ولتاژ آن ها نیز 24، 48، 110 و 220 ولت می باشد.

کنتاکتور های تیپ جدید زیمنس دارای کنتاکت 1 باز 1 بسته هستند. اگر نیاز به کنتاکت های بیشتری داشته باشید باید از کنتاکت کمکی ها که رو یا بغل کنتاکتور نصب می شوند، استفاده کنید.

۶- حل یک مثال برای انتخاب کنتاکتور

یک موتور 5 اسب بخار با کسینوس فی 1 داریم. برای انتخاب کنتاکتور مناسب ابتدا اسب بخار را به وات تبدیل میکنی:

5*746=3730

مرحله بعد بدست آوردن جریان مناسب از طریق فرمول مرحله 2 است.

5.67=I= 3730÷(√3*380*1) جریان بر حسب آمپر

جریان فوق باید 1.5 برابر شود. به این ترتیب جریان مورد نیاز برای کنتاکتور 8.5 آمپر می شود. با گرد کردن به سمت بالا 9 آمپر اختیار می شود. با توجه به این که رنج 9 آمپر جز رنج های استاندارد کنتاکتور هاست می توانیم کنتاکتور 9 آمپر خرید کنیم. فرض می کنیم فرمان ما 220 ولت از نوع AC است. و نیاز به کنتاکت کمکی نداریم به ترتیب و پس از بررسی کنتاکتور های زیمنس می توانیم از بین دو کنتاکتور زیر با مشخصات گفته شده، یکی را برای الکتروموتور انتخاب کنیم.

3RT2023-1AP00
3RT2016-1AP01

تفاوت این دو کنتاکتور را می توانید در این لینک مشاهده نمایید. همچنین اگر در زمینه انتخاب کنتاکتور سوالی داشتید با ما تماس بگیرید. تیم بهزیمنس، تامین کننده تجهیزات برق صنعتی زیمنس، آماده همکاری و فروش محصولات فشار ضعیف زیمنس به شرکت ها و مشتریان عزیز می باشد.

کد کنتاکتور زیمنس

شرکت زیمنس بعنوان یکی از تولید کنندگان بنام کنتاکتور، برای هر محصول خود، شناسه فنی منحصر بفردی ارائه کرده است. در واقع این شناسه یا کد فنی شامل اطلاعاتی همچون: توان، سایز، نوع، ولتاژ بوبین، نوع اتصال و تعداد کنتاکت های کمکی آن می باشد. 

همچنین بخوانید:  کلید چنج اور CHANGEOVER چیست؟

برای انتخاب کنتاکتور بصورت دقیق نیاز است شما اطلاعاتی درباره انواع کنتاکتور زیمنس داشته باشید. البته و خوشبختانه یک پست تحت عنوان راهنمای جامع خرید کنتاکتور زیمنس برای شما آماده کرده ایم. به آن مقاله هم سر بزنید اطلاعات خوبی شامل کد کنتاکتور زیمنس، کاتالوگ کنتاکتور، اصول نصب کنتاکتور و غیره بدست خواهید آورد.

انتخاب کنتاکتور به کمک جدول 

در این بخش، جدول مربوط به کنتاکتور های ستاره مثلث را مشاهده می نمایید. برای اتصال ستاره مثلث باید از ۳ کنتاکتور استفاده کرد. برخی هر سه کنتاکتور را با یک جریان در نظر می گیرند اما این انتخاب هوشمندانه ای نیست. چرا که از نظر اقتصادی، انتخاب صحیح کنتاکتورها، مقرون بصرفه خواهد بود.

توان موتور(Hp) توان موتور(Kw) آمپر مصرفی موتور آمپر کنتاکتور ستاره آمپر کنتاکتور مثلث
3 2.25 4.8 9 9
5 3.75 7.8 9 9
7.5 5.625 11.2 9 9
10 7.5 16 9 12
125 9.375 19 9 12
15 11.25 20.8 9 12
20 15 28 16 32
25 18.75 34 32 32
30 22.5 40 32 32
40 30 53 32 32
50 37.5 65 32 38
75 56.25 96 32 63
100 75 131 63 85
125 93.75 156 63 110
150 112.5 189 110 110

کنتاکتور اصلی باید جریانی معادل یا کمی بیشتر از آمپر مصرفی نشان داده شده در جدول داشته باشد.

نرم افزار انتخاب کنتاکتور

برای محاسبه کنتاکتور مورد نیاز موتور خود، حوصله محاسبه با ماشین حساب را ندارید؟ تیم بهزیمنس برای شما یک نرم افزار انتخاب کنتاکتور فراهم کرده است. در پایان این پست می توانید از آن استفاده کنید. با وارد کردن توان موتور خود، جریان کنتاکتور مورد نیاز محاسبه می گردد. 

لازم به ذکر است برای ضریب اطمینان می توانید از مقدار های بزرگتر از 100 استفاده کنید که معمولا عددی بین 140 تا 160 انتخاب می گردد. این عدد برای انتخاب کنتاکتور به معنی میزان جریان بالاتر از جریان نامی موتور است تا در زمان راه اندازی، کنتاکتور آسیب نبیند.

میزان ولتاژ خط 380 ولت فرض شده است و کسیسنوس فی نیز 1 تخمین زده شده است. 

راهنمای انتخاب و تنظیم کلید محافظ موتور یا کلید حرارتی MPCB

سخن پایانی

گزارشات را دنبال می کنیم و خوشحالیم که این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته است. از شما دعوت می کنیم سایر پست های ما را هم ببینید. نظرات شما می تواند به بهتر شدن مطالب و خدمات ما کمک کند. 

دو ستونه
عمودی
افقی
نرم افزار محاسبه کنتاکتور-کیلووات
Summary
نام جمع کل
"{{getWooProductName}}" has been added to your cart
دو ستونه
عمودی
افقی
نرم افزار محاسبه کنتاکتور - اسب بخار
Summary
نام جمع کل
"{{getWooProductName}}" has been added to your cart
5/5 (2 نظر)

18 دیدگاه در “انتخاب کنتاکتور مناسب [فرمول+جدول+نرم افزار]

    • بهزیمنس میگوید:

      با سلام
      بستگی به شهر مقصد شما داره
      معمولا نهایتا تا 1 روز به دست شما میرسه
      اگر سیستم حمل هوایی هم برای شهر شما موجود باشه کار ساده تر خواهد بود.

  1. حسین امانی میگوید:

    سلام و وقت بخیر
    برای انجام پروژه مایل به همکاری هستید؟

    • بهزیمنس میگوید:

      سلام
      لطفا با واتساپ یا ایمیل یا شماره تماس بهزیمنس ارتباط بگیرید
      تشکر

  2. توکلی مهدیه میگوید:

    باس اصلی مدار 3 فاز است الان چه طور بفهمم هر خط از تابلو برق کنتاکتور ACمیخواد یا DC

    • بهزیمنس میگوید:

      با سلام و احترام و تشکر از همراهی شما
      گاهی منظور از AC/DC بودن کنتاکتور، بوبین آن می باشد که بستگی به سیگنال فرمان شما از کنترل کننده ها دارد. مثلا سیگنال شما از پی ال سی یا تایمر یا هر کنترل کننده دیگری AC هست یا DC
      اما زمانی که خود کنتاکتور AC یا DC سوئیچ می کند شما باید بر اساس ورودی کنتاکتور مناسب رو انتخاب کنید. مثلا اگر باس اصلی 3 فاز باشه خب باید کنتاکتور AC تهیه کنید چون کنتاکتور DC نه تنها عمل نمیکنه بلکه آسیب می بینه اما زمانی که ورودی تابلو شما برق DC هست باید حتما از کنتاکتور های DC استفاده کنید. پس باید ابتدا ورودیتون مشخص بشه بعد کنتاکتور انتخاب کنید.
      چند نکته: کنتاکتور های DC بنا به ماهیت DC بودنشون 2 پلاریته + , – دارند. کاربردهای کنتاکتور های DC خاص هست مثلا در جرثقیل ها یا مگنت ها
      امیدوارم تونسته باشیم جواب درست به سوالتون داده باشیم.

  3. عبدالهی میگوید:

    سلام بر اساس اطلاعاتی که من در این سایت بررسی کردم فقط در مورد موتورهایی صدق میکند که راهاندازی موتور مربوطه سریع باشد ولی در مورد موتورهای سنگین کار مثل دستگاهای معادن شن و ماسه که به زمان راه اندازی زیادی نیاز دارند در حالت ستاره هم جریان زیادی میکشند پس برای یک موتور 100 اسب طبق جدولی که دیدم کنتاکتور 63 برای ستاره در نظر گرفته مناسب نمیباشد چراکه یک موتور 100 اسب روی هیدروکن برای شروع در حالت ستاره 280 امپر میگیرد تا به دور نامی برسد وسپس به حالت مثلث قرار بگیرد پس بایستی کنتاکتور ستاره کنتاکنور اصلی یکی باشند ولی کنتاکتور مثلث را میتوانیم حدود 15درصد بالاتر از نصف جریان نامی موتور در نظر بگیریم چون وقتی موتور در حلت ستاره به دور نامی خود رسیده وحداقل جریان را از شبکه میگیرد وموتور در حالت بی باری قرار دارد پس منطقی هست که کنتاکتور مثلث پاین تر از کنتاکتور ستاره و اصلی انتخاب کنیم

    • بهزیمنس میگوید:

      با سلام و احترام
      ممنونیم از توجه شما به این پست
      بله، معمولاً در موتورهای بزرگ و سنگین مانند دستگاه‌های معدن شن و ماسه، استفاده از کنتاکتورهایی با جریان حداقلی برای حالت ستاره مناسب نیست. در این حالت، نیاز به جریان بسیار بالا برای راه‌اندازی موتور وجود دارد. انتخاب کنتاکتورهای با جریان مناسب برای حالت ستاره مهم است. این موضوع به نظر صحیح است و افراد برای انتخاب کنتاکتورها باید مشخصات دقیق موتور و نیازهای سیستم را در نظر بگیرند.

  4. محمد همایونی میگوید:

    با سلام
    من یک پمپ آب دارم که موتور آن تکفاز 2 اسب (p=2.6 kw) دارد روی پلاک موتور قید شده جریان11.5 آمپر که عجیب است نمیدانم کنتاکتور با چه آمپری نیاز دارد.

    • بهزیمنس میگوید:

      سلام و احترام خدمت شما
      از اونجایی که پمپ شما تکفاز هست باید توان موتور رو بر 220 تقسیم کنید ( P/V) که همان 11.5 یا 11.8 آمپر می شود.
      برای اطمینان باید یک کنتاکتور تکفار با جریان 16 تا 20 آمپر تهیه کنید.
      البته شما می توانید از کنتاکتور 3 فاز هم برای راه اندازی موتور تکفاز استفاده کنید.

      • Moj میگوید:

        روش رو برامون میگین لطفا
        من یک موتور تکفاز ۰/۷۵ دارم که روی اون ۵ امپر نوشته چه کنتاکتوری براش استفاده کنم؟؟

        • بهزیمنس میگوید:

          سلام و احترام
          روشی که توی این مقاله بررسی شده مربوط به کنتاکتور های 3 فاز هست. اما شما برای انتخاب کنتاکتور تکفاز فقط کافیه از فرمول P=VI استفاده کنید. توان موتور شما 0.75 کیلو وات هست که معادل 750 واته. توی فرمول هم باید از توان بر حسب وات استفاده کنید تا جریان بر حسب آمپر بدست بیاد.
          با این حساب جریان نامی شما 3.5 آمپره و اگر 50 درصد بالاتر جریان کشی در زمان راه اندازی داشته باشه، باید کنتاکتور شما 5 آمپر بکشه. پس یک کنتاکتور با جریان 5 آمپر و بالاتر نیاز شماست. یعنی اگر 5 آمپر استاندارد کنتاکتور تکفاز نباشه شما 6 یا 9 آمپر رو انتخاب کنید.

          باز هم اگر سوالی بود در خدمتتون هستیم

  5. علی نگاری میگوید:

    سلام خوب هستین ؟
    یه سوال داشتم آمپر عبوری از هر فاز در صورت موتور ۱۰۰ آمپری چطوری باید جوابشو بدست بیارم

    • بهزیمنس میگوید:

      سلام وقت بخیر – امیدواریم شما هم در صحت و سلامت باشید
      معمولا برای موتورهای بالای 50 آمپر باید از روش ستاره مثلث برای راه اندازی استفاده کرد تا به شبکه برق شما آسیب نزنه. بنابراین لطفا برای راه اندازی موتور 100 آمپر با تکنیسین مجرب ارتباط بگیرید و یا تحقیق خودتون رو در اینترنت و گوگل روی راه اندازی ستاره-مثلث متمرکز کنید.

  6. جعفری میگوید:

    سلام .جدول کنتاکتور و جدول کلیدها رو چطور بفهمم ینی اینکه چند کنتاکتور از مثلا ۹ امپر تا ۳۰۰ امپر به ترتیب کدومند. بعد ۹ امپر ۱۰ هست یا ۱۵ یا ۲۰

    • بهزیمنس میگوید:

      با سلام و احترام
      دقیقا متوجه سوال شما نشدیم اما بر اساس دو حدس به شما پاسخ خواهیم داد.
      1- انتخاب کنتاکتور ستاره مثلث بر اساس جدول و منطبق با توان موتور انجام می شود.
      2- استاندارد آمپر های کنتاکتور در شرکت های مختلف متفاوت است اما معمولا به این صورت است : 7-9-12-17-25-32-40-50, …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *