نمایندگی فروش محصولات زیمنس

راهنمای جامع خرید کنتاکتور زیمنس

راهنمای جامع کنتاکتور زیمنس

ضمن قدردانی از حضور شما در بهزیمنس، قصد داریم در این مقاله درباره استانداردهای نصب و ویژگی های کنتاکتور های خانواده SIRIUS زیمنس صحبت کنیم. از این مقاله بعنوان راهنمای جامع خرید کنتاکتور زیمنس یاد می کنیم. قبلا به مشخصات انواع کنتاکتور زیمنس پرداخته ایم. همچنین در این پست آموزش انتخاب کنتاکتور را قرار داده ایم. بنظر می رسد با مطالعه آن ها کاملا به کنتاکتور زیمنس مسلط شوید. با ما همراه باشید تا در ادامه اطلاعات فنی خوبی کسب نمایید.

راهنمای جامع خرید کنتاکتور زیمنس؛ انواع کنتاکتور زیمنس SIRIUS

زیمنس بعنوان یک تولید کننده معتبر در حوزه تجهیزات برق صنعتی مورد شناخت همه صنایع پیشرو می باشد. این شرکت طیف گسترده ای از انواع کنتاکتور با قابلیت های ویژه و متناسب با مصرف کننده تولید کرده است. خانواده SIRIUS زیمنس بعنوان یک مجموعه کامل از کنتاکتور ها شناخته می شود. در ذیل انواع آن ها را مشاهده می نمایید.

  • 3RT20 تیپ جدید 3 پل در سایزهای S00 تا S3 تا 95 آمپر
  • 3RT10 جدید 3 پل تا 500 آمپر
  • 3RT12 کنتاکتور خلاء 3 پل تا 500 آمپر
  • 3RT23 کنتاکتور 4 پل با 4 کنتاکت باز
  • 3RT24 کنتاکتور 3 پل مخصوص بارهای مقاومتی
  • 3RT25 کنتاکتور 4 پل با 2 کنتاکت باز و 2 کنتاکت بسته
  • 3RT26 کنتاکتور خازنی
  • 3TH2/3RH2 کنتاکتور فرمان
  • 3RA13 / 3RA23 کنتاکتور معکوس
  • 3TF کنتاکتور خلاء 3 پل تا 820 آمپر
کنتاکتور زیمنس مدل 3RT20 تیپ جدید کنتاکتور زیمنس مدل 3RT10 تیپ سفید شمش خور
کنتاکتور خلاء زیمنس مدل 3RT12 فشارضعیف کنتاکتور زیمنس AC-1 مدل 3RT14/24
کنتاکتور 4 پل زیمنس مدل 3RT23 کنتاکتور 4 پل زیمنس مدل 3RT25
کنتاکتور خازنی زیمنس مدل 3RT26 کنتاکتور خلاء زیمنس مدل 3TF
کنتاکتور DC زیمنس مدل 3TB کنتاکتور DC زیمنس مدل 3TC

کنتاکتور 3RT20 سه پل سایز S00 تا S3

این مجموعه دارای عملکرد AC و DC مطابق با استاندارد IEC 60 947, EN 60 947 (VDE 0660), UL 508 می باشد. کنتاکتورهای 3RT برای استفاده در هر آب و هوایی مناسب هستند. در یک محفظه ایمن قرار دارند. کنتاکتورهای 3RT پیچی، فنری و یا فیشی هستند. یک واحد کنتاکت کمکی در تیپ مینی سایز S00 آن ها تعبیه شده است. البته تمام کنتاکتور های سری 3RT20 را می توان به کمک کنتاکت های کمکی جداگانه گسترش دارد.

در نهایت کنتاکتور سایز S3 دارای پایانه (ورودی/خرویجی) شمش خور هستند که می توان اتصالات مسی یا کابل های دارای کابلشو را به آن ها متصل نمود. برای محافظت کنتاکتور در برابر اتصال کوتاه و اضافه بار باید به کلید حرارتی و بی متال مراجعه کنید. رله های اضافه بار یا بیمتال 3RU را می توان بر روی کنتاکتورهای 3RT برای محافظت در برابر اضافه بار نصب کرد. رله های اضافه بار باید جداگانه تهیه شوند.

همچنین بخوانید:  تفاوت کلید حرارتی و بی متال - کاربرد و ویژگی ها

کنتاکت کمکی  3RH

همچنین کنتاکتورهای 3RT را می‌توان با عناصر RC، وریستورها، دیودها یا مجموعه‌های دیود (ترکیبی از یک دیود و یک زنر برای زمان‌های قطع کوتاه) برای سرکوب نوسانات سیم‌پیچ مجهز کرد. در سایز S00 که اندازه و حجم کمتری دارد باید این تجهیزات جانبی را در کنار کنتاکت کمکی درنظر گرفته شده است. اگر قرار است ولتاژهای کمتر از 110 ولت و جریان‌های کمتر از 100 میلی آمپر سوییچ شوند، باید از کنتاکت‌های کمکی کنتاکتورهای 3RT و رله‌های کنتاکتور 3RH برای اطمینان از پایداری اتصال استفاده شود.

این کنتاکت های کمکی برای مدارهای الکترونیکی با جریان بیشتر از 1 میلی آمپر در ولتاژ 17 ولت مناسب هستند. کنتاکتور های تیپ جدید زیمنس 3RT202 تا 3RT204 دارای یک کمکی باز و یک کمکی بسته مجزا بر روی خود کنتاکتور هستند. در ادامه راهنمای جامع خرید کنتاکتور زیمنس با ما همراه باشید.

کنتاکتور 3RT1 سه پل سایز S6 تا S12

این گروه از کنتاکتور های زیمنس دارای دو مکانیزم عملکردی معمولی و حالت جامد هستند، شامل سه زیرمجموعه زیر هستند.

  • 3RT10 برای سوئیچینگ موتور
  • 3RT12 کنتاکتور های خلاء
  • 3RT14 کنتاکتور های AC-1

در دو نوع AC و DC طراحی شده اند. به این معنی که بوبین آن ها در محدوده وسیعی هم با ولتاژ AC و هم ولتاژ DC تحریک می شوند. برای اینکه امکان تعویض آسان بوبین وجود داشته باشد، به عنوان مثال در صورت تغییر برنامه، سیم پیچ مغناطیسی را می توان پس از فعال شدن مکانیزم آزاد کردن بدون ابزار به سمت بالا بیرون کشید و می توان آن را با هر بوبین مورد نیاز دیگری با همان اندازه جایگزین کرد.

مقایسه کنتاکتور های 3RT1

کنتاکتورها را می توان با حداکثر 8 کنتاکت کمکی، با بلوک های کلید کمکی یکسان از S0 تا S12 مجهز کرد. از این تعداد، می توان نهایتا 4 کنتاکت NC استخراج کرد نه بیشتر. در مدل های 3RT10 و 3RT14 کنتاکت کمکی از جلو و جانب قابل نصب می باشد اما در 3RT12 فقط قابلیت نصب از جانب یا بغل وجود دارد. در مقایسه با مکانیزم عملیاتی معمولی، مکانیزم عملیاتی حالت جامد محدوده وسیع تری از ولتاژهای تغذیه کنترلی موجود در سطح جهانی را در یک نوع سیم پیچ پوشش می دهد. به عنوان مثال، ولتاژهای موجود جهانی 200-208- 220-230 240-254-277 ولت با سیم پیچ 200 تا 277 ولت (Us min تا Us max) حالت جامد پشتیبانی می شود.

همچنین سیم پیچ بوبین این کنتاکتور ها تحمل ولتاژ تا 40 درصد بیشتر از مقدار نامی را دارا می باشند. برخلاف کنتاکتورهای 3RT10، کنتاکت های کنتاکتور خلاء 3RT12 در لوله‌های خلاء محصور شده‌اند. نه قوس و نه گازی تولید نمی شود. با این حال، مزیت خاص کنتاکتورهای خلاء 3RT12 این است که استقامت الکتریکی آنها حداقل دو برابر بیشتر از کنتاکتورهای 3RT10 است. البته کنتاکتورهای خلاء اساساً برای سوئیچینگ ولتاژ DC نامناسب هستند.

کنتاکتور 3RT23 چهار پل سایز S00 تا S3

با این مقدمه که لوازم جانبی کنتاکتورهای 3 پل SIRIUS را نیز می توان برای طرح های 4 پل استفاده کرد به ادامه راهنمای جامع خرید کنتاکتور زیمنس می پردازیم. کنتاکتور 4 پل 3RT23 با 4 کنتاکت NO به عنوان کنتاکت اصلی برای ساخت مجموعه های کنتاکتور با اینترلاک مکانیکی مناسب است.

کاربرد کنتاکتور 4 پل 3RT23 زیمنس

از آنجایی که در صنعت ما از برق 3 فاز بهره مند هستیم سه پل کنتاکتور برای کنترل روی خاموش و روشن کردن سیستم مورد استفاده قرار می گیرد و پل چهارم بیشتر جنبه ایمنی و اطمینان دارد که کاربرد آن به شرح زیر است.

همچنین بخوانید:  مقایسه کنتاکتور زیمنس و اشنایدر
  • تعویض بارهای مقاومتی
  • ایزوله کردن سیستم بوسیله نول یا اتصال به زمین
  • انتقال سیستم زمان استفاده از منبع تغذیه AC
  • بعنوان کنتاکتور های که زیاد نیاز به قطع و وصل ندارند و متصل به بارهایی القایی هستند.
  • سوئیچینگ بارهای مختلط در سیستم های توزیع (به عنوان مثال برای تامین بخاری، لامپ، موتور، واحد منبع تغذیه PC) با p.f. > 0.8 مطابق با IEC 60947-4-1

کنتاکتور 3RT25 چهار پل سایز S0 تا S2

مطابق کنتاکتور سری 3RT23 تجهیزات جانبی آن ها با کنتاکتور های 3 پل تفاوتی ندارد. و برای استفاده در شرایط جوی متنوع پاسخگو هستند. همچنین نصب آن ها مانند بقیه کنتاکتور های هم سایز خود می باشد.

کاربرد کنتاکتور 4 پل 3RT25 زیمنس

  • تغییر قطبیت موتورهای بالابر
  •  تعویض دو بار مجزا از یک منبع

کنتاکتور خازنی 3RT26 سه پل سایز S3 تا S12

در مورد کنتاکتور های خازنی در گذشته مطالب جمعی نوشته بودیم که اگر مایل به خواندن آن هستید به این لینک مراجمعه نمایید. کنتاکتور خازنی این گروه شامل 4 کنتاکتور 12.5، 25، 50، 75 کیلو وار می باشد؛ واحد کنتاکتورهای خازنی کیلو وار است.

کنتاکتور خلا 3TF68 و 3TF69 زیمنس

خوشبختانه ما در مورد کنتاکتور های خلاء نیز بطور مفصل مطالبی را آماده کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کنتاکتور های خلاء به این مقاله سربزنید. کنتاکتور های خلاء 3TF برای هر شرایط آب و هوایی مناسب هستند. قطع و وصل کنتاکت های 3TF توسط سه کپسول سفید رنگ کنترل می شود. در صورتی که فاصله کنتاکت های 3TF در حالت بسته حتی نیم میلیمتر هم باشد باید نسبت به تعویض کنتاکت ها اقدام کرد. البته توصیه می شود در این مواقع تمام کنتاکت ها را تعویض نمایید.

نامگذاری پایانه های 3TF مطابق با EN50012 است. هنگامی که کنتاکت ها روشن می شوند، کنتاکت های NC قبل از بسته شدن کنتاکت های NO باز می شوند. 3TF ها در دو مکانیزم عملکردی AC و DC قابل دسترس هستند. هنگامی که از کنتاکتورهای 3TF68/69 با چاپگرها، مبدل های فرکانس یا درایوهای سرعت متغیر استفاده می شود، مدار مهار نوسان ضروری نیست.

راهنمای جامع خرید کنتاکتور زیمنس؛مشخصات فنی کنتاکتور زیمنس مدل 3RT2

در اینجا منحنی های مشخصه، استقامت تماس کنتاکتورها را هنگام تعویض بارهای AC مقاومتی و القایی (AC-1/AC 3) بسته به جریان قطع و ولتاژ عملیاتی نامی نشان می دهند. فرض بر این است که مکانیزم های عملیاتی به طور تصادفی سوئیچ می شوند، یعنی با زاویه فاز سیستم تغذیه هماهنگ نیستند. جریان عملیاتی نامی Ie با دسته AC-4 (شکستن 6 برابر جریان عملیاتی نامی) مطابقت دارد و برای استقامت تماس تقریباً 200000 سیکل عملیاتی در نظر گرفته شده است.

جدول مشخصات فنی کنتاکتور زیمنس مدل 3RT سایز S00

در جدول زیر جریان شکست، سیکل کاری این سری از کنتاکتور های زیمنس را مشاهده می نمایید.

جدول مشخصات فنی کنتاکتور زیمنس - راهنمای جامع کنتاکتور زیمنس

جدول مشخصات فنی کنتاکتور زیمنس مدل 3RT سایز S0

همچنین بخوانید:  کنتاکتور خازنی چیست؟ [آپدیت دی 1402]

جدول زیر نیز بیان کننده سیکل کاری کنتاکتور های سایز S0 زیمنس می باشد. البته کدهای این سایز نیز در جدول مشخص است.

مشخصات فنی کنتاکتور زیمنس سایز S0 - راهنمای جامع خرید کنتاکتور زیمنس

جدول مشخصات فنی کنتاکتور زیمنس مدل 3RT سایز S2

در ادامه راهنمای جامع خرید کنتاکتور زیمنس، نوبت به مشخصات فنی سایز S2 زیمنس می رسد.

راهنمای جامع کنتاکتور زیمنس - مشخصات فنی کنتاکتور سایز S2 زیمنس

جدول مشخصات فنی کنتاکتور زیمنس مدل 3RT سایز S3

همانطور که می دانید در این گروه سه کنتاکتور 3RT2046، 3RT2047 و 3RT2045 حضور دارند که به ترتیب در جدول زیر مشاهده می شوند. البته در سایز S2 نیز کنتاکتور 37 کیلو وات داریم که با کد 3RT2038 بعنوان بزرگترین کنتاکتور سایز S2 شناخته می شود که می توانید مشخصات آنرا با جدول فوق مقایسه کنید.

مشخصات فنی کنتاکتور سایز S3 زیمنس در راهنمای جامع کنتاکتور های زیمنس

جدول مشخصات فنی کنتاکتور زیمنس مدل 3RT سایز S12

گروه فوق العاده جذاب و پرکاربرد کنتاکتور های زیمنس در سایز S12 را در ادامه راهنمای جامع خرید کنتاکتور زیمنس بررسی می کنیم.

مشخصات فنی کنتاکتور سایز S12 زیمنس در راهنمای جامع کنتاکتور زیمنس

راهنمای نصب کنتاکتور زیمنس

کنتاکتور های زیمنس سایز S0 تا S3 را می توان بصورت 360 درجه نصب کرد. نصب در هر زاویه ای در عملکرد کنتاکتور تاثیر گذار نخواد بود. همچنین کنتاکتور میتواند در شیب -25 تا +25 درجه نصب گردد که در تصویر زیر مشخص شده است.

نحوه نصب کنتاکتور 3RT زیمنس

اما به یاد داشته باشید در سایز های S6 تا S12 محدودیت چرخش کنتاکتور فقط 180 درجه می باشد. برای درک بیشتر به تصویر زیر دقت نمایید.

نحوه نصب کنتاکتور 3RT زیمنس

لازم به ذکر است که کنتاکتورهای زیمنس سایز S00 تا S3 طوری طراحی شده اند که روی ریل نصب شوند. اما برای سایز های بعدی این مکانیزم وجود ندارد و باید با پیچ و مهره به دیواره مورد نظر متصل شوند. همچنین شرایط در نصب کنتاکتور خلاء 3RT12 کمی محدودیت بیشتری دارد. یعنی زاویه چرخش آن باید مطابق با تصویر زیر در نظر گرفته شود تا کنتاکتور عملکرد مطلوبی داشته باشد.

روش نصب کنتاکتور خلاء زیمنس

عوامل موثر بر قیمت کنتاکتور زیمنس

بنظر میرسد بعد از مطالعه راهنمای جامع خرید کنتاکتور زیمنس، بتوانید پارامتر های موثر در قیمت یک کنتاکتور را حدس زده باشید. بعنوان مثال کاملا واضح است توان های بالا قیمت بالاتری نسبت به توان های پایین تر دارند. اما در توان های مشابه، ولتاژ بوبین در قیمت اثرگذار است، بوبین های DC قیمت بالاتری دارند. بوبین های AC نیز به ترتیب 220 و سپس 110 و بعد از آن 24 ولت به ترتیب افزایش قیمت دارند.

مورد بعد، تیپ های جدید کنتاکتور که در این مقاله مورد بحث قرار گرفتند نسبت به تیپ های قدیم قیمت کمتری دارند.

کاتالوگ کنتاکتور زیمنس

قبل از خرید کنتاکتور، اطلاع از مشخصات فنی و مطالعه کاتالوگ آن مهم است. همچنین در محصولات کنتاکتور زیمنس برای هر کنتاکتور یک شناسه فنی ارائه شده است که بعنوان کد کنتاکتور، برای خرید کار را ساده تر می کند. این کد، مشخصات کاملی از کنتاکتور مورد نیاز را در خود دارد؛ فایل زیر در ادامه راهنمای خرید کنتاکتور زیمنس، شامل کاتالوگ کاملی برا دانلود، تقدیم شما می گردد.

آموزش انتخاب کنتاکتور مناسب برای موتور سه فاز

سوال مهم درباره انتخاب کنتاکتور قبل از خرید آن ما را مجاب کرد تا این عنوان از مقاله راهنمای جامع خرید کنتاکتور را برایتان تهیه کنیم.

برای انتخاب بهینه ای که هم کارآمد و هم اثر بخش باشد تا بهره وری بالایی برای سیستم برق خود داشته باشید با دو نکته را مد نظر قرار دهید.

  1. جریان کنتاکتور به قدری باشد که به عملکرد کنتاکتور آسیب نزند. به این معنی که جریان کنتاکتور کمتر از جریان موتور نباشد.
  2. انتخاب کنتاکتور در شرایط اقتصادی انجام شود. یعنی برای انتخاب کنتاکتور، جریان خیلی بزرگتری از نیازتان مد نظر قرار ندهید.

بنابراین با در نظر گرفتن دو موضوع فوق یک راهنمای انتخاب کنتاکتور برای خرید کنتاکتور زیمنس برایتان ساخته ایم که در زیر قابل دسترس است. 

انتخاب کنتاکتور برای موتور سه فاز 

ضمن مطالعه آن می توانید از نرم افزار موجود در آن برای محاسبه جریان کنتاکتور خود بهره ببرید.

0/5 (0 نظر)

4 دیدگاه در “راهنمای جامع خرید کنتاکتور زیمنس

  1. Hoseyni میگوید:

    بدون اغراق، همیشه ترجیهم برای مطالعه در زمینه زیمنس، سایت شما بوده
    واقعا خسته نباشید، همه چیز بی نقص و درجه یک.

    • بهزیمنس میگوید:

      با سلام و احترام
      نظر لطف شماست. از این بابت خوشحالیم و انرژی میگیریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *