نمایندگی فروش محصولات زیمنس

مفهوم کلید قابل قطع زیر بار و نکاتی درباره آن

کلید قابل قطع زیر بار

کلید قطع زیر بار یا مجزا کننده بار از تجهیزاتی هستند که شناخت آن برای تکنیسین و مهندسین برق و ایمنی از اهمیت بسزایی برخوردار است. در ادامه به مفهوم کلید قابل قطع زیر بار و نکاتی در مورد آن ها می پردازیم.

کلید قابل قطع زیر بار چیست؟ چگونه کار می کند؟

با یک مثال شروع می کنیم. فرض کنید در یک مسیل (جوی) آب روباز قرار دارید. شما تصمیم گرفته اید جریان شدید آب را متوقف کنید. در واقع می خواهید جلوی عبور آب را بگیرید. خب احتمالا اولین چیزی که به ذهن شما می رسد این باشد که یک شی مسدود کننده جلوی جریان قرار دهید. شما جلوی آب را احتمالا گرفته اید. بعد از سدی که ساختید جریان آبی وجود ندارد. اما آب از لبه مسیل خارج می شود و هدر رفت خواهد داشت. در حقیقت شما کنترلی بر روی جریان آب قبل از سد ندارید. اگر مسیر شما روباز نبود هدر رفتی اتفاق نمی افتاد اما شدت زیاد جریان آب را تصور کنید، برای بستن دریچه راحت نخواهید بود.

در الکتریسیته هم جریان داریم؛ در ادامه تصور کنید میخواهید جلوی مسیر جریان الکتریکی را مسدود کنید. این کار را بارها انجام داده اید. وقتی کلید را تغییر می دهید در نتیجه جلوی جریان الکتریکی را گرفته اید. ممکن است زمانی که کلید را قطع می کنید جرقه های درون کلید را دیده باشید. به جرقه های الکتریکی آرک ARC نیز می گویند. این اتفاق در اثر تمایل مصرف کننده به مصرف جریان پیش می آید. یعنی بطور مثال لامپ شما دوست دارد به روشن بودن خود ادامه دهد.

همچنین بخوانید:  تایمر صنعتی زیمنس: پیشرفت تکنولوژی در کنترل زمان

جرقه الکتریکی در اثر تمایل مصرف کننده به کشش جریان

زمانی که شدت جریان در سیم ها بسیار زیاد باشد برای قطع بار باید پرقدرت ظاهر شوید تا زمان قطع آرک های الکتریکی به سیستم شما آسیب نزند. اینجا مفهوم کلید قابل قطع زیر بار معنی پیدا می کند. به معنی ساده شما نیاز دارید زمانی که جریان در مسیر جاری است و مصرف کننده زیر بار است مدار را قطع کنید. اگر تجهیز مناسبی نداشته باشید جرقه و آرک های الکتریکی به سیستم شما آسیب خواهند رساند. در نتیجه به کلید هایی با قابلیت قطع زیر بار نیاز دارید.

کلید قطع زیر بار چگونه کار میکند؟

برای اینکه از جرقه های الکتریکی جلوگیری شود باید قطع جریان به سرعت انجام شود. یکی از مولفه های اصلی در کلید های قطع زیر بار سرعت قطع فیزیکی می باشد. طراحان تجهیزات الکتریکی آن ها را به گونه ای طراحی می کننده که به کمک نیروهای موثر سرعت قطع افزایش یابد.

کلید قابل قطع زیر بار

از جمله نیروهایی که در کلید قابل قطع زیر بار استفاده می شود نیروی فنر و نیروی پیستون پنوماتیک است. در کلید های مینیاتوری و کلید های حرارتی و همچنین برخی کلید های کامپکت MCCB با استفاده از نیروی فنر قطع بار انجام می شود. در کلید های هوایی که اغلب جریان های بالای 1000 آمپر را کلیدزنی می کنند نیروی هوای فشرده درون پیستون های کلید به قطع ایمن بار کمک می کنند. البته با همه تدابیر، گاهی نیز جرقه هایی ایجاد می شود که از محفظه هایی برای خاموش کردن جرقه ها استفاده می شود. به این صورت که جرقه ها در یک کانال کنترل شده ایجاد می شوند و به بقیه اجزا آسیب نمی زنند.

همچنین بخوانید:  انتخاب کنتاکتور مناسب [فرمول+جدول+نرم افزار]

تابلو برق صنعتی را قورت بده! انواع تابلو و نکات طراحی و اجزا

نکات مهم در مورد قطع کلید ها

در تابلوهای برق صنعتی برای حصول ایمنی، کنترل و اطمینان از عملکرد سیستم، ورودی های متفاوت برای مصرف کننده (موتور، تجهیز اتوماسیون، سنسور و … ) در نظر گرفته می شود.  بطور مثال در ورودی تابلو از کلید MCCB استفاده می شود. سپس خروجی کلید اتوماتیک به مینیاتوری و سپس به کنتاکتور می رسد. گاهی اتفاق می افتد که بخواهید برای تعمیر یا تعویض جریان الکتریکی را قطع کنید. اگر به طول عمر سیستم خود اهمیت ندهید مستقیما سراغ ورودی تابلو می روید، اما اگر عملکرد دستگاهتان در طولانی مدت برای شما اهمیت دارد بهتر است به ترتیب کلید ها را به حالت قطع در آورید.

یکی از نکات دیگر که در عین سادگی بسیار حائز اهمیت است و در بلند مدت باعث افزایش طول عمر تجهیزات الکتریکی شما می شود، اتصالات استاندارد است. همچنین سعی کنید در زمان بستن سیم ها حتما از سرسیم استفاده کنید. پیچ ها را سفت کنید اما نه خیلی زیاد.

برای عملکرد صحیح و طول عمر بالا تابلوی برق و سیستم های الکتریکی طراحی استاندارد مدار غیر قابل چشم پوشی است؛ نظر کارشناسان فنی ما در مجموعه بهزیمنس استفاده از مهندسی ارزش در طراحی مدارات الکتریکی است. یعنی نه بیش از اندازه و نه کمتر از نیاز برای سیستم های خود اندازه گیری ها را رعایت کنید. گاهی پیش آمده تکنیسین ها تا 2 برابر نیاز یک سیستم برای آن تجهیزات برق در نظر می گیرند که جز تحمیل هزینه های زیاد هیچ مزیتی ندارد.

همچنین بخوانید:  کنترل فاز چیست؟ انواع کنترل فاز

سخن پایانی

کلید قطع زیر بار که به آن کلید جداکننده بار نیز می گویند یک مفهوم در کلید های قطع کننده است. به این معنی که می توانید در زمان روشن بودن مصرف کننده کلید را بصورت ایمن قطع کنید. کلیدهای ایزولاتور قابل قطع زیر بار نیستند. همچنین سکسیونر های شبکه توزیع بعد از اطمینان از قطع الکتریسیته در خط ، قطع می شوند. امیدواریم نوشته فوق در خصوص کلید قطع زیر بار برای شما مفید بوده باشد. 

0/5 (0 نظر)

9 دیدگاه در “مفهوم کلید قابل قطع زیر بار و نکاتی درباره آن

  1. حمید حسینی میگوید:

    سلام و خسته نباشید
    عالی بود 🙏🏻
    لطفا پستی مربوط به سافت استارتر هم به اشتراک بزارید

    • بهزیمنس میگوید:

      با سلام وقت بخیر
      حتما بزودی در این مورد مطالب بیشتری به اشتراک میزاریم
      اینستاگرام ما رو حتما دنبال کنید.
      بقیه پست های سایت رو هم ملاحظه فرمایید

  2. علیرضا کشاورز میگوید:

    واقعا توضیحاتتون درباره قطعات و اجناسی که برای فروش گذاشتید عالیه.آدم خیلی راحت و البته مطمئن میتونه قطعه ای که لازم داره رو بخره.
    مرسی🙏🏻

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *