نمایندگی فروش محصولات زیمنس

تابلو برق صنعتی را قورت بده! انواع تابلو و نکات طراحی و اجزا

تابلو برق صنعتی

در این نگارش تلاش میکنیم درباره تابلو برق صنعتی به صورت کامل بنویسیم. تیم بهزیمنس بعنوان نمایندگی زیمنس در ایران تلاش می  کند مطالب مفید خدمت شما ارائه دهد. 

تابلو برق صنعتی چیست؟

در ادامه پست فشار ضعیف چیست بد نیست نگاهی به تابلو برق چیست داشته باشیم. شاید اگر نخستین بار با واژه تابلو برق صنعتی روبرو شده باشید، تصور آن برایتان چیزی شبیه تابلو های تبلیغاتی باشد. اما تابلو برق یک جعبه معمولا فلزی است که برای نصب تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرد. ارتباط بین تجهیزات توسط سیم و کابل و از طریق رک، داکت و قطعات ارتباطی انجام می شود. نمونه یک تابلو برق ساده، تابلو کنتور برق در محیط های بیرون ساختمان است. تجهیزاتی که در تابلو برق صنعتی نصب می شوند، به منظور کنترل فرآیندها و حفاظت سیستم و انسان کارایی دارند.

ELECTRICAL PANEL

در تابلو برق تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی بصورت منظم روی ریل و رک نصب می شوند. بر روی درب تابلو معمولا نمایشگر ها، چراغ ها و روتاری ها بسته می شوند. نظم در تابلوهای برق یکی ازشاخص های متمایز کننده بین طراحان و سازندگان تابلو های برق صنعتی است؛ چرا که به وسیله آن حصول به تعمیرات آسان، کاهش هزینه های سیم کشی ممکن می شود؛ روتاری دسته هایی هستند که امکان تغییر وضعیت تجهیزات رو از روی درب تابلو، بدون باز کردن آن، فراهم می سازند.

تابلو های برق متناسب با کاربرد آن ها ممکن است دارای ویژگی هایی خاصی باشند. مثلا تهویه مناسب برای کاهش دما، محافظت از نویز و اختلال های رادیویی، محافظت در برابر تخلیه الکترواستاتیکی و محافظت در برابر گرد و غبار و رطوبت از جمله آن هاست. جنس تابلوهای برق معمولا فلزی ریتال یا استیل و در برخی موارد شیشه ای وجود دارند.

انواع تابلو برق صنعتی

انوع تابلو برق درحوزه های مختلفی قابل دسته بندی هستند. درادامه به آن می پردازیم

انواع تابلو برق از نظر ساختار

ساده ترین دسته بندی در حوزه ساختار تابلوهای برق است. آن ها در حوزه های زیر قابل تفکیک هستند.

  • تابلو برق Metal Enclosed : این نوع از تابلو برق دارای یک کمد فلزی است که تمامی تجهیزات تابلو برق شامل کليدها، ترانس‌هاي جريان و ولتاژ، لوازم اندازه گيري، شينه‌ها و … داخل آن قرار می‌گیرد.
  • تابلو برق رک (Rack): این تابلو برق صنعتی به صورت قفسه ساخته می‌شود و انواع محفظه‌های کنترل، مخابراتی، اندازه گیری و الکترونیکی بر روی تابلو برق رک قرار می‌گیرد.
  • تابلو برق Metal Clad : این نوع زیر مجموعه تابلو برق  Metal Enclosedقرار می‌گیرد. ساختار این نوع از تابلو برق به این صورت است که دارای محفظه‌های مختلف به صورت جداگانه است و قطعات مختلف جدا از هم قرار می‌گیرند. این کار به این دلیل انجام می‌شود که در صورت ایجاد خطا در یکی از قطعات و محفظه‌ها، سایر قطعات دچار آسیب نشوند.
  • تابلو برق Compartment Type : این نوع از تابلو برق نیز زیر مجموعه تابلو برق Metal Enclosed قرار می‌گیرد. ساختار این نوع، مخالف مدل قبلی است و به این صورت است که در آن‌ها محفظه‌های قطعات به یکدیگر متصل هستند و از هم جدا ساخته نمی‌شوند.
  • تابلو برق کشویی یا Withdrawable : این تابلو برق از ایمنی بیشتری و همچنین سرویس راحت‌تری برخوردار است. به همین دلیل است که از تابلو برق کشویی جهت کنترل موتورها استفاده می‌شود.
  • تابلو برق Swing : تابلو برق Swing تقریبا مانند مدل رک می‌باشد و به همین دلیل آن را از نوع رک می‌دانند. این نوع از تابلو برق دارای درب شیشه‌ای متحرک می‌باشد که دلیل قیمت بالای آن است. در تابلو برق Swing می‌توان پشت تمامی تجهیزات را مشاهده نمود و این دلیلی است برای راحتی استفاده از آن‌ها.

انواع تابلو برق از نظر محل نصب

محل نصب تابلو برق صنعتی از پیش نیازهای مهم برای طراحی و ساخت محسوب می شود. اینکه قرار است تابلو در محیط بیرون یا داخل باشد و عوامل محیطی روی آن تاثیر بگذارند کاربرد آن را تغییر می دهد. بطور مثال اگر تابلو در محیط بیرون باشد نیاز است از آن در برابر باران محافظت شود. بنابراین انواع تابلو از نظر محل نصب به دو دسته زیر دسته بندی می شوند

  • بیرونی Outdoor
  • داخلی Indoor

نحوه نصب تابلو ها هم در انتخاب آن ها مهم می باشد. که به توکار و روکار تقسیم بندی می شوند.

انواع تابلو برق از نظر ولتاژ

تابلو برق صنعتی از نظر ولتاژ به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

  1. تابلو برق ولتاژ پایین  یا Low Voltage (LV) که ولتاژ های زیر سطح 1000 ولت را شامل می شود.
  2. تابلو برق ولتاژ متوسط یا Medium Voltage (MV) که ولتاژ های بین 1000 تا 36000 را شامل می شود.
  3. تابلو برق ولتاژ قوی یا High Voltage (HV) ولتاژ های بالای سطح 36000 ولت در این دسته بندی قرار می گیرند.
همچنین بخوانید:  کلید هوایی زیمنس چیست؟ به همراه کاربردها، اجزا و تفاوت ها

انواع تابلو‌های برق (LV) فشار ضعیف صنعتی :

  • تابلو‌های فرمان موتوری که جهت کنترل موتور‌های سه فاز استفاده می شوند.
  • تابلو‌های توزیع صنعتی که جهت توزیع جریان در یک واحد صنعتی کاربرد دارند.
  • تابلو‌های بانک خازنی که جهت اصلاح ضریب توان یک کارگاه ساخته می‌شوند.
  • تابلو‌های کنترل صنعتی یا تابلو‌های PLC که جهت کنترل خودکار فرایند‌های صنعتی کاربرد دارند.
  • تابلو‌های مارشالینگ که برای ارتباط بین تابلو‌های برق و سیستم کنترل مرکزی (DCS) مورد بهره برداری قرار می گیرند.

انواع تابلو‌های برق از نظر عملکرد

  • تابلو برق‌های کنترل کننده صنعتی
  • تابلو‌هایی که فقط برای کنترل موتور‌های DC یا AC مورد استفاده قرار می‌گیرد
  • تابلو‌های توزیع
  • تابلو اصلاح ضریب قدرت

تجهیزات تابلو برق صنعتی

مدیران پیوسته خواهان افزایش بازدهی و کاهش تلفات هستند. طراحی سیستم های کنترل مطلوب حصول به این نتیجه را آسان تر می کند. استفاده از فرآیند های خودکار و نیروهای انسانی کارآمد از موارد مهم در تعیین بازدهی یک صنعت تولیدی می باشد. کاهش هزینه های مربوط به استهلاک و از کار افتادن دستگاه ها و همچنین حفاظت از جان انسان ها برای دستیابی به یک سیستم کارا مورد نیاز است. تابلوهای برق صنعتی قلب اصلی یک مدار الکتریکی می باشند. حفاظت از سیستم ها، انسان ها و کنترل فرآیند ها توسط آن ها صورت می گیرد. تابلو برق صنعتی باید ایمنی و کیفیت لازم برای کارکرد مطمئن و طولانی را داشته باشد.

اگر شما هم مایل هستید بدانید چه چیزی درون تابلوهای برق قرار می گیرد با ادامه این نوشته همراه باشید.

مهمترین اجزا تابلو برق صنعتی:

کنتاکتور

کنتاکتور از تجهیزات اصلی کنترلی در تابلو های برق محسوب می شود. کار آن ها کلید زنی یا اصطلاحا سوئیچ زنی می باشد. دستور کلید زنی معمولا توسط یک سیگنال ضعیف تر و ایمن تر که به آن سیگنال فرمان می گویند به بوبین کنتاکتور اعمال می شود. کنتاکتور ها انواع مختلفی دارند که با توجه به نوع سیگنال فرمان، میزان جریان مورد نیاز و تعداد پل های آن ها انتخاب می شوند.

معرفی انواع کنتاکتور زیمنس
خرید کنتاکتور خلاء

انتخاب کنتاکتور مناسب، بصورت تخصصی

کنترل فاز

کنترل فاز یک تجهیز محافظ می باشد که در صورت بروز مشکلاتی همچون افت ولتاژ، جابه‌جایی فاز، عدم تقارن ولتاژ سه فاز و یا قطع بودن یکی از فازها، اجازه‌ی عبور جریان و روشن شدن به تابلو برق را نمی‌دهد و برای همین منظور، می‌توان از تیغه‌ی باز آن در مدار، جهت استارت نمودن تابلو استفاده کرد؛ معمولاً یک کنتاکت بسته نیز بر روی آن وجود دارد که می‌توانید آن را به یک آلارم متصل کرد تا دلیل و زمان خطا برای اپراتور و مهندسین مشخص گردد.

کنترل فاز چیست؟
رله کنترل فاز زیمنس

بی متال

موتور های الکتریکی به عنوان عملگر در صنایع کاربرد گسترده ای دارند. حفاظت از آن ها برای کاهش هزینه ها و جلوگیری از اختلال در سیستم ضروری است. برای اطمینان از سلامت آن ها لازم است که عملکرد غیرعادی آنها از طریق رله‌های حفاظتی اضافه‌بار حرارتی یا الکتریکی تشخیص داده شود در تابلو برق، بی‌متال نقش حفاظتی موتور سه فاز در مقابل اضافه بار در کاربردهای ولتاژ پایین دارد.

قطعه‌ی اصلی در بی متال ترکیبی از دو فلز با جنس‌های مختلف است و براساس اختلاف ضریب انبساط دو فلز عمل می‌کند. اگر در مدار گرمای بیش‌ازحدی ایجاد شود، ضریب انبساط طولی باعث می‌شود که یکی از فلزها بیشتر خم شده و درنتیجه جریان در تابلو برق قطع شود.

کلید حرارتی MPCB

کلید های حرارتی تجهیزات فشار ضعیفی هستند که شبیه بی متال ها عمل میکنند با این تفاوت که کلید های حرارتی علاوه بر حفاظت در برابر اضافه بار، از موتور و تجهیزات در برابر اتصال کوتاه نیز محافظت می کنند. همچنین می توان با کلید های حرارتی عمل قطع و وصل مصرف کننده را بصورت دستی انجام داد. اساس کار کلید های حرارتی ،ضریب انبساط طولی دو فلز ناهمگون و همچنین القای مغناطیسی در سیم پیچ های حفاظتی آن ها است.

کلید حرارتی یا MPCB زیمنس
کلید حرارتی زیمنس

کلید حرارتی چیست و چه کاربردی دارد؟ کلید حرارتی زیمنس

فیوز

فیوزها جزء مهمترین تجهیزات هر تابلوی برقی شناخته می شوند. آنها وظیفه‌ی حفاظت از مدار در مقابل اضافه بار و اتصال کوتاه را برعهده دارند فیوزها زمانی‌که جریان بیش‌ازحد مجاز باشد، مدار را قطع می‌کنند. فیوز به گونه ای ساخته می شوند فلزات رسانای درون آن ها در زمان اضافه بار ذوب می‌شوند و جریان را قطع می‌کند. استفاده از فیوز ها به منظور رسیدن به ایمنی بالا با هزینه کم عمومی است.

کلید مینیاتوری MCB

کلید مینیاتوری Miniature Circuit Breaker که برخی از آن بعنوان فیوز نیز یاد میکنند. هنگام بروز شرایط غیرطبیعی در شبکه، مانند اتصال کوتاه، اضافه بار یا عبور جریان غیرمجاز، کلید مینیاتوری به‌صورت خودکار مدار الکتریکی را قطع می‌کند کلیدهای مینیاتوری نسبت به فیوزها از حساسیت بالاتری برخوردار هستند و مطمئن‌تر از آنها عمل می‌کنند. در کلیدهای مینیاتوری جریان نامی بیشتر از ۱۰۰ آمپر نیست و عملکردی حرارتی یا حرارتی-مغناطیسی دارند.

خرید فیوز مینیاتوری زیمنس

کلید مینیاتوری زیمنس MCB

کلید کامپکت MCCB

کلید کامپکت یا همان Molded Case Circuit Breaker جزو وسایل حفاظت الکتریکی در تابلو برق صنعتی است که برای طیف گسترده‌ای از ولتاژها و فرکانس‌های 50 هرتز و 60 هرتز مورد استفاده قرار می‌گیرد. کلید های کامپکت یا اتوماتیک در ورودی تابلوهای برق صنعتی نصب می شوند. تفاوت های کلید اتوماتیک mccb با کلید مینیاتوری mcb شامل موارد زیر می باشد.

  • طیف جریان در کلید های اتوماتیک یا کامپکت بیشتر است. به طور معمول جریان کلید های کامپکت تا 2500 آمپر و کلید های مینیاتوری تا 100 آمپر می باشد.
  • اندازه کلید های mccb بزرگتر از mcb می باشد.
  • تریپ در کلید های اتوماتیک برعکس فیوز مینیاتوری، قابل تشخیص است.
همچنین بخوانید:  تایمر صنعتی زیمنس: پیشرفت تکنولوژی در کنترل زمان
کلید اتومات زیمنس
خرید کلید اتوماتیک زیمنس

کلید اتوماتیک یا کامپکت زیمنس MCCB

کلید کامپکت mccb به‌عنوان یک قطعه‌ی محافظت کننده دارای سه نقش اصلی در تابلو برق است. این موارد از این قرار هستند:

  • حفاظت درمقابل اضافه بار
  • حفاظت درمقال خطاهای الکتریکی مانند خطای خط یا اتصال کوتاه
  • روشن و خاموش کردن

کلید محافظ جان

کلید RCD که مخفف Residual Current Device است وظیفه‌ی محافظت از جان را دارد و درمقابل شوک الکتریکی که در صورت لمس سیم بدون روکش پدید می‌آید، عکس‌العمل نشان می‌دهد. کلید محافظ جان با اندازه گیری مداوم جریان جاری در مدار، در صورت بروز نشتی جزئی حتی 10-30 میلی آمپر سریعا مدار را قطع می کند.

کلید های محافظ جان دو نوع معمولی و ترکیبی دارند. در نوع معمولی اندازه گیری بین دو خط فاز و نول پیوسته انجام می گیرد. محافظ جان ترکیبی که با عنوان RCBO شناخته می شود ترکیب کلید مینیاتوری و محافظ جان است.

پوش باتن یا شاسی فرمان

شاسی های فرمان همانطور که از نامشان پیداست برای ایجاد فرمان و بعنوان ورودی سیستم کاربرد دارند. تغییر در وضعیت آن ها باعث تغییر سیگنال عبوری از آن ها می شود. خروجی آن ها می تواند یک عملگر الکتریکی یا مکانیکی را شامل شود. یا به PLC متصل گردد تا بعد از تحلیل خروجی مطلوب حاصل شود. از شاسی ها برای راه اندازی، توقف، تغییر و فرمان استفاده می شود. جنس آن ها فلزی یا پلاستیک فشرده می باشد تا در برابر استفاده های مکرر مقاوم باشند.

رنگ شاسی های فرمان متفاوت است. متناسب با نیاز و جلوگیری از اشتباهات اپراتور ها و همچنین قابل تفکیک بودن، از رنگ های مختلف استفاده می شوند. بطور مثال رنگ سبز عموما برای راه اندازی و رنگ قرمز برای توقف مورد استفاده قرار می گیرند.

چراغ سیگنال

از آن جا که امکان رویت و دیده شدن جریان در تجهیزات و سیم کشی ها توسط چشم وجود ندارد، چراغ های سیگنال به منظور اطمینان از وجود جریان و همچنین اطلاع از نوع کارکرد سیستم مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع می توان گفت چراغ های سیگنال زبان قابل فهم تجهیزات الکتریکی برای انسان می باشند. همانند آنچه که بین عموم مرسوم است، رنگ بندی آن ها نیز به صورت زیر قابل تفکیک می باشد.

  • رنگ قرمز بیانگر یک عملکرد غیرعادی در سیستم است. مثلاً در وضعیتی که یک وسیله‌ی حفاظتی اضافه بار ماشین را متوقف کرده باشد. یا درخواست از اپراتور برای متوقف کردن یک دستگاه در حالت اضافه بار.
  • رنگ زرد بیانگر احتیاط است. مثلاً زمانی که جریان یا درجه حرارت به میزان مشخصی رسیده باشد.
  • رنگ سبز بیانگر حالت نرمال است. مثلاً زمانی که یک دستگاه آماده‌ی راه‌اندازی است.
  • رنگ سفید بیانگر این است که سیستم دارای ولتاژ نرمال است. مثلاً دستگاه در حالت کار است و یا روند کار در وضعیت نرمال است.
  • رنگ آبی برای کاربردهای خاص استفاده می‌شود. می‌توان از این رنگ برای هر نوع عملکردی که در یکی از حالات بالا نمی‌گنجد استفاده کرد.

چراغ هشدار

چراغ هشدار یا آلارم، بصورت دیداری و شنیداری اپراتور ها را از توقف یا کارکرد خارج از برنامه یک سیستم، مطلع می سازند. در واقع هر زمان که در یک محیط صنعتی مانند کارخانه بودید و صدای آژیر یا آلارم به گوش شما رسید به معنی کارکرد غیر عادی یا از کارافتادن یک سیستم می باشد. از چراغ های هشدار برای تجهیزات مهمی که دسترسی به آن ها بصورت همیشگی نیست استفاده می شود. مثلا دستگاهی که در فاصله زیادی از اپراتور هاست.

تایمرها

تایمر Timer برای اندازه گیری زمان در تابلو برق صنعتی کاربرد دارد. معمولا در اتوماسیون صنعتی وظیفه تایمر ها توسط پردازنده های قابل برنامه نویسی PLC انجام می شود. اما در جایی که پی ال سی ها نباشند و نیاز به استارت یا استپ یک تجهیز یا سیستم در زمان مشخصی داریم از رله های تایمر استفاده می کنیم. در رله های تایمر زمان مورد نیاز توسط پیچ های مشخص شده تنظیم می شود. تایمر های OFF Delay بعد از مدت مشخصی جریان برق را قطع می کنند. یعنی با رسید به زمان تعیین شده کنتاکت آن ها از حالت بسته به باز تغییر وضعیت پیدا میکند. تایمر های ON Delay  برعکس تایمر های آف دیلی بعد از زمان مشخص شده کنتاکت را از حالت باز به بسته تغییر می دهند. در حقیقت تایمر OFF Delay برای تاخیر در قطع و تایمر ON Delay برای تاخیر در وصل استفاده می شوند.

امروزه تایمر ها مدل های مختلفی دارند. علاوه بر تاخیر در وصل و تاخیر در قطع، انواعی وجود دارد که رسیدن به نتیجه را برای شما ممکن می سازد.در ادامه تابلو برق صنعتی به معرفی انواع متداول تایمر های صنعتی می پردازیم.

اگر بخواهیم انواع متداول تایمرهای صنعتی را نام ببریم، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • تایمر چپ‌گرد/راست‌گرد: برای تغییر جهت چرخش موتور استفاده می شود. بخاطر ایمنی در موتور ها رله تایمر بعد از زمن تعیین شده، با مدتی تغییر کنتاکت و جهت چرخش را عوض می کند.
  • تایمر استارت مجدد: این تایمر ترکیبی از تایمر تاخیر در وصل و تاخیر در قطع محسوب می شود. بعد از تنظیم زمان قطع و وصل این ترکیب با هم توسط این تایمر انجام میپذیرد. باید دقت داشت خروجی تایمر به مدار خودنگهدار تابلو وصل شود تا بعد از قطع تایمر کل مدار قطع نگردد.
  • تایمر ستاره مثلث: برای تبدیل حالت ستاره به مثلث در راه اندازی موتور ها باید زمان مشخصی در حالت ستاره بماند و سپس به حالت مثلث تغییر وضعیت بدهد. این عمل توسط تایمر ستاره مثلث انجام می شود.
  • تایمر ساعت فرمان: از این نوع تایمر برای انجام پرتکرار یک چرخه استفاده می شود. برعکس تایمر های فوق این تایمر سیکل ها را تکرار می کند. این تایمر در مدل‌های ساعت فرمان روزانه، ساعت فرمان هفتگی و ساعت فرمان ماهانه وجود دارد.
  • تایمرهای همه‌کاره: نوع دیگری از تایمر ها با عنوان همه کاره وجود دارند که در صورتی که اهداف شما با تایمر های فوق محقق نشود، باید از آن ها استفاده کنید.
همچنین بخوانید:  نمایندگی فشار ضعیف زیمنس

ترمینال 

استفاده از چسب برق در اتصال سیم ها در تابلوهای برق کار استاندارد و ایمنی نیست. برای اتصال سیم ها چه کنیم؟ ترمینال ها برای اتصال ایمن و استاندارد سیم ها استفاده می شوند.

ترمینال تابلو برق صنعتی

چسب برق معمولا بعد از مدتی خاصیت چسبندگی خود را از دست می دهد یا حرارت در محل اتصال باعث ذوب شدن چسب می شود. ترمینال های صنعتی به منظور جلوگیری از بروز خطاهای این چنینی و نظم تابلو کاربرد گسترده و همیشگی دارند.

مهم‌ترین و پرکاربردترین انواع ترمینال شامل ترمینال ریلی، ترمینال شاخه‌ای و ترمینال پیچی می‌باشد.

شینه 

از شینه که به‌صورت یک نوار فلزی در تابلو برق قرار می‌گیرد برای توزیع فاز در تابلو برق استفاده می‌شود و انواع آن شامل شینه ارت و شینه نول است. از شینه ارت برای توزیع و تقسیم مدارات و از شینه نول هم برای توزیع نول استفاده می‌شود.

شینه

مقره

از مقره نیز برای عایق کردن قسمت‌های مختلف قطعات و هادی‌ها و همچنین ثابت نمودن شینه و جلوگیری از اتصال آن به بدنه استفاده می‌شود از خصوصیات مقره می‌توان به استقامت الکتریکی و مکانیکی بالا، نداشتن ناخالصی و حفره‌های داخلی و مقاوم بودن درمقابل عوامل خارجی نام برد. مقره‌ها معمولاً از جنس چینی یا پلاستیکی ساخته می‌شوند.

مقره

 

مراحل طراحی تابلو برق صنعتی 

1- تهیه مدارک و مشخصات مربوط به مصرف کننده های الکتریکی (Load List) که شامل موارد زیر می باشد.

  • عنوان بار یا مصرف کننده (Description)

هر مصرفی کننده بایستی در گروه های مختلف بارهای مصرفی ، تعیین و معرفی شود:

  • بارهای روشنایی و پریز برای تابلو روشنایی (Lighting Distribution panel)
  • بارهای مصرفی گرمایی (هیتر)
  • بارهای مصرفی موتوری
  • بارهای مصرفی سرمایشی و گرمایشی (Heat Ventilation Air Condition)
  • سوکت های سه فاز بار مصرفی مانند جوشکاری ، لوازم پرتابل ، تجهیز کارگاه و …
  • شماره گذاری مصرف کننده یا بار (Tag No.)
  • توان مصرف کننده و یا توان نامی آن بر حسب KW و KVA
  • ولتاژ تغذیه مصرف کننده
  • نوع بار مصرفی از نظر موتوری و غیر موتوری بودن آن (مصارف سلفی و اهمی )
  • ضریب کارکرد در شبکه و تعیین ضریب همزمانی مصرف کننده های هر تابلو برق
  • مقدار جریان نامی مصرف کننده
  • تعیین ضریب قدرت (PF)
  • تعیین اندازه های تجهیزات و کاتالوگ آن ها 

برای انجام محاسبات بانک خازن و جریان مصرف کننده ها ، تعیین مقدار کسینوس فی ، مورد نیاز میباشد.

2- تعیین تجهیزات کنترلی و محافظتی برای هر مصرف کننده بر اساس نیاز و تشخیص طراح

3- تعیین و دقت در نوع وردی و خروجی ها؛ نگاه دقیق به شیوه برقراری ارتباط بین تجهیزات تابلو برق صنعتی بسیار حائز اهمیت است.

4- تعیین نوع تابلو از نظر کاربرد و ساختار؛ محل نصب و طریقه استفاده از تابلو در این مرحله باید مورد توجه قرار گیرد.

5- تعیین درجه حفاظتی هر تابلو نسبت به شرایط محیطی و محل نصب.

6-طراحی الکتریکال توسط نرم افزارهای تخصصی 

7- توجه کامل به تامین ایمنی تابلو برق با طراحی اصولی 

دقت در مراحل طراحی تابلو های برق صنعتی باعث کاهش هزینه در محصول نهایی خواهد شد.

8- آزمون ،بررسی  و رفع خطاهای احتمالی

نرم‌افزار‌های طراحی تابلو برق صنعتی LV فشار ضعیف

Eplan ای پلن

نرم افزاری جامع و حرفه ای جهت طراحی و ایجاد نقشه های برقی است در واقع ePLAN P8 یک نرم افزار قدرتمند و باهوش برای طراحی نقشه های شماتیک برقی و تهیه دیگر مستندات لازم جهت اجرای یک پروژه بوده و با توجه به امکانات و تواناییهای فراوانی که در اختیار کاربران قرار می دهد

– Autocad Electrical اتوکد

اتوکد الکتریکال نرم افزاری جهت طراحی مدارهای الکتریکی است. برنامه AutoCAD Electrical کار ساخت و طراحی مدارات کنترل الکتریکی و بررسی مدارها و مقاومت ها را بر عهده دارد و در نسخه جدید خود با تغییرات و پیشرفت های چشمگیری همراه بوده است که دارای امکانات فراوانی از جمله قابلیت ترسیم مدارها به صورت سه بعدی، قابلیت رفع مجازی ایراد های مدار، قابلیت نوشتن توضیحات در کنار مدارها و … می باشد.

– SolidWork Elictrical سالیدورک

نرم افزار محبوب و قدرتمند طراحی صنعتی به صورت ۳ بعدی برای ایجاد مراجع هندسی، منحنی ها، ایجاد پلان ها با آفست کردن صفحه، ایجاد دستگاه مختصات جدید، منحنی های مارپیچ، شیب دهی به سطوح و قرینه سازی اشیاء سه بعدی، چرخش پروفیل حول یک محور و … همه و همه از ویژگی های بارز این نرم افزار می باشند. نرم افزار SolidWorks یک نرم افزار قدرتمند در زمینه طراحی و خصوصا طراحی سه بعدی است.

سه نرم افزار فوق تخصصی‌ترین نرم‌افزار‌های این حوزه هستند برای طراحی‌های سبک نیز می‌توانید از نرم‌افزار CADe_SIMU استفاده کنید.

 

اینستاگرام ما را هم دنبال کنید

0/5 (0 نظر)

9 دیدگاه در “تابلو برق صنعتی را قورت بده! انواع تابلو و نکات طراحی و اجزا

  1. علیرضا عادلی میگوید:

    سلام، میشه راهنمایی کنید که چجوری سفارشم رو ثبت کنم؟

    • بهزیمنس میگوید:

      سلام
      لطفا درخواستتون رو از طریق واتساپ یا پیامک و یا ارتباط با کارشناسان ما بصورت تلفنی ثبت بفرمایید
      در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهیم بود

  2. عسکری زاده میگوید:

    مثل همیشه برخورد خوب و تحویل به موقع
    خدا خیرتون بده موفق باشید 🙏🏻

    • بهزیمنس میگوید:

      با سلام
      نظر لطف شماست. خوشحالیم مشتریان خوبی مثل شما داریم

  3. علیرضا کشاورز میگوید:

    خیلی کامل در مورد ی موضوع صحبت می‌کنید و آدم با خیال راحت میتونه اون جنس رو خریداری کنه.حتی واسه امثال من که تازه وارد شغل های صنعتی شدیم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *