نمایندگی فروش محصولات زیمنس

نرم افزارهای مهندسی برق

نرم افزار مهندسی برق

بهترین و کاربردی ترین نرم افزاری های مهندسی برق کدام نرم افزار ها هستند؟ اینجا میخواهیم نرم افزار های مهم رشته های برق را به شما معرفی کنیم. لینک دانلود نرم افزار ها را قرار می دهیم و به سوال اصلی دانشجویان مهندسی برق، که در ابتدا مطرح شد پاسخ خواهیم داد.

از آنجایی که گروه بهزیمنس در حوزه تامین تجهیزات برق صنعتی زیمنس فعالیت دارد، نخست با معرفی نرم افزار مهم شرکت زیمنس آغاز می کنیم

نرم افزار SIMATIC Step 7

شرکت زیمنس برای اتوماسیون در صنایع مختلف رنج وسعیی از کنترل کننده های قابل برنامه ریزی (PLC) را ارائه کرده است. PLCهای تولید شده توسط این شرکت دارای پایداری ۱۰۰ درصد هستند. SIMATIC Step 7 نام نرم افزار برنامه نویسی PLC های شرکت زیمنس میباشد که کاربران با استفاده از آن میتوانند به زبان های زیر برای انجام پروژه های خود استفاده کنند

  • ladder (LAD) یا نرد بانی
  • statement list  (STL) یا متنی (شبیه به زبان اسمبلی)
  • FUNCTION block diagram (FBD) یا بلوکی

SIMATIC Step 7 برای PLC های سری S400 و S300 و S200 و s1200 و s1500  شرکت زمینس کاربرد دارد. سیماتیک از مهمترین نرم افزارهای مهندسی برای حوزه اتوماسیون صنعتی می باشد. 

SIMATIC-Step-7
نرم افزار های کاربردی مهندسی برق

پیکربندی و پارامتر کردن سخت افزار، مشخص کردن ارتباطات، برنامه نویسی، تست و استارت کردن سرویس ها، اسناد، بایگانی، امکانات عیب شناسی از جمله ویژگی های این نرم افزار می باشد. SIMATIC Manager می تواند تمامی داده هایی که مربوط به پروژه اتوماسیون شما می باشد را مدیریت کند. با استفاده از Symbol Editor  می توانید تمامی پارامتر های موجود در برنامه را به نحو دلخواه مدیریت کنید، تابع هایی نظیر دسته بندی توابع، تبادل داده با سایر برنامه های ویندوز و … در این بخش از برنامه برای کاربر وجود دارد. در بخش Hardware configuration می توانید به پارامتری کردن سخت افزار خود بپردازید و آن را به گونه دلخواه پیکربندی نمایید.

همچنین بخوانید:

کنتاکتور چیست؟ کنتاکتور زیمنس SIEMENS و 6 ویژگی منحصربفرد

امکانات و ویژگی های نرم افزار SIMATIC STEP 7 :

  • پشتیبانی از انواع سیستم عامل ها
  • پیکربرندی هارد و سخت افزار
  • نمایش داده ها به شکل کلی
  • امکان مدیریت اطلاعات
  • پشتیبانی از زبان های مختلف

نرم افزار WinCC

نرم‌افزار Windows Control Center یا به اختصار همان WinCC که محصول شرکت آلمانی زیمنس SIEMENS است، با توجه به فراگیری و امکانات فوق‌العاده و ویژگی‌های منحصر به فرد، رتبه اول را به خود اختصاص داده است. در حوزه اتوماسیون صنعتی ارتباط سخت افزار با اپراتور از طریق سیستم های مانیتورینگ حایز اهمیت است. نرم افزار WinCC (وین سی سی) برای رسیدن به این هدف گزینه مناسبی است، که شرکت زیمنس برای کارکرد کاربر پسند محصولات خود ارائه کرده است.

نرم-افزار-WinCC
نرم افزار های کاربردی مهندسی برق

از ویژگی های نرم افزار WINCC می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رابط کاربری زیبا و ساده
  • مقیاس‌پذیری مناسب
  • امکان اسکریپت‌نویسی با Visual Basic
  • پکیج‌های مختلف بصری‌سازی فرآیندها
  • گزارش‌گیری و ثبت گزارش عملکردها
  • ابزارهای متنوع مدیریتی (عیب‌یابی، کنترل از راه دور و …)
  • پیش‌نمایش صفحات در WinCC Explorer
  • نمایش آلارم آنالوگ در قسمت TrendControl
  • نمایش انواع پیغام‌های سیستمی
  • مقیاس‌پذیری مناسب

نرم افزار LOGO Soft Comfort

یکی دیگر از نرم افزار های مهندسی برق نرم افزار کاربردی LOGO Soft Comfort (لوگو سافت کامفورت) می باشد . این نرم افزار برای کسانی که به PLC های لوگو علاقمند هستند بسیار پیشنهاد می شود . نرم افزار مهندسی برق LOGO Soft Comfort از محصولات شرکت زیمنس می باشد و کاربرد اصلی آن برنامه نویسی PLCهای لوگو است.

همچنین بخوانید:  پی ال سی PLC چیست؟ مبانی و کاربردها
LOGO-Soft-Comfort
نرم افزارهای کاربردی مهندسی برق

همچنین از کاربرد های دیگر نرم افزار مهندسی برق LOGO Soft Comfort می توان به قابلیت برنامه دهی به PLC (پی ال سی) با بلوک دیاگرام ، قابلیت برقراری ارتباط با استفاده از کابل Ethernet یا همان LAN بین لب تاپ و پردازنده و … اشاره کرد.

با استفاده از این نرم افزار می توان مانیتورینگ انجام داد و هچنین این نرم افزار این قابلیت را دارد که با آن یک اتوماسیون کامل را راه اندازی کرد. البته منظور ما در اینجا پی ال سی های سری S نیستند ، بلکه PLC های لوگو که برای راه اندازی اتومااسیون های هوشمند کوچک هستند. محیط گرافیکی کاربر پسند و آسانی کار با آن از جمله ویژگی های این نرم افزار هستند.

نرم افزارEplan

نرم افزار eplan را می توان از مهم ترین نرم افزارهای ایجاد و ساخت انواع نقشه های برقی دانست. eplan از نرم افزارهای پرکاربرد در زمینه مهندسی برق می باشد. با استفاده از eplan کاربر می تواند نقشه های برق شامل انواع قطعات و مدارها را ترسیم نمایند. ایپلن پیش نیاز شما برای طراحی تابلو های برق صنعتی خواهد بود.

نرم-افزار-eplan
نرم افزارهای کاربردی مهندسی برق

Eplan Electric نرم افزاری جامع و حرفه ای جهت طراحی و ایجاد نقشه های برقی است در واقع ePLAN P8 یک نرم افزار قدرتمند و باهوش برای طراحی نقشه های شماتیک برقی و تهیه دیگر مستندات لازم جهت اجرای یک پروژه بوده و با توجه به امکانات و تواناییهای فراوانی که در اختیار کاربران قرار می دهد توانسته است که در طی چندین سال اخیر به عنوان یک نرم افزار قابل اطمینان و قابل قبول در سطوح جهانی معرفی شده است.

شاید به این مقاله علاقه داشته باشید:تابلو برق صنعتی را قورت بده! انواع تابلو و نکات طراحی و اجزا

نرم افزارمتلب Matlab

MATLAB مخفف Matrix Laboratory است و یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی در جهان است و برای محاسبات فنی و عددی استفاده می شود. متلب یک محیط نرم‌افزاری برای انجام محاسبات عددی و یک زبان برنامه‌نویسی نسل چهارم است. یادگیری متلب به عنوان یکی از نرم افزارهای مهندسی برق برای محاسبه و تحلیل داده های آماری بسیار اهمیت دارد.

نرم افزارهای کاربردی مهندسی برق

واژهٔ متلب هم به معنی محیط محاسبات رقمی و هم به معنی خود زبان برنامه‌نویسی مربوطه‌است که از ترکیب دو واژهٔ( MATrix ماتریس) و( LABoratory آزمایشگاه) ایجاد شده‌است. این نام حاکی از رویکرد ماتریس محور برنامه‌است، که در آن حتی اعداد منفرد هم به عنوان ماتریس در نظر گرفته می‌شوند. متلب که از محصولات شرکت مت‌ورکس است، برای گروه‌های مختلف مهندسان رشته‌های مختلف از جمله مهندسی برق، مکانیک، رایانه و… کاربرد بسیاری دارد.

برنامه‌های متلب اکثراً متن‌باز هستند و  قدرت متلب از انعطاف‌پذیری آن و راحت بودن کار با آن ناشی می‌شود، همچنین شرکت سازنده و گروه‌های مختلف، از جمله دانشگاه‌های سرتاسر جهان و برخی شرکت‌های مهندسی هر ساله جعبه‌ابزارهای خاص-کاربردی به آن می‌افزایند که باعث افزایش کارایی و محبوبیت آن شده‌است.

نرم افزار Altium Designer

نرم افزار قدرتمندی است که برای پیاده سازی شماتیک ، طراحی PCB و آنالیز مدارهای آنالوگ و برخی مدار های دیجیتالی طراحی شده است. یکی از مزایای این نرم افزار دسته بندی مناسب کتابخانه ها به نحوی است که با صرف زمان کوتاهی قطعه مورد نظر را خواهید یافت.

نرم-افزار-Altium-Designer
نرم افزارهای کاربردی مهندسی برق

آنالیز مدارهای آنالوگ در پروتل، توسط تحلیل گر پی اسپایس انجام می شود. محیط طراحی PCB در پروتل، بدلیل داشتن کتابخانه هایی کامل و بدون نقص معروف است و این امر سبب رفاه بیشتر کاربر در حین طراحی انواع PCB با این نرم افزار، خواهد شد. در این نرم افزار امکان شبیه سازی و کد نویسی برخی از FPGA ها نیز فرآهم شده است که زمان طراحی و پیاده سازی را حداقل می کند. ورژن جدید این نرم افزار حرفه ای دارای تحولات و پیشرفت های زیادی بوده که کار را برای طراحی نسل های بعدی مدارات الکترونیک بسیار ساده کرده است .

همچنین بخوانید:  راهنمای جامع خرید کنتاکتور زیمنس

Altium Designer نرم افزاری شناخته شده در زمینه طراحی PCB یا بردهای مدار چاپی است که چندین مدار الکترونیکی بر روی آن قرار گرفته و در عمل، قطعات الکترونیکی همچون مقاومت، خازن، دیود و… را می توان بر روی آن سوار کرد. برد های PCB تقریباً در تمامی دستگاه های الکترونیکی کاربرد دارند، حتی اگر یک دستگاه رادیوی کاملا ساده را باز کنید تعداد زیادی از این برد ها را خواهید دید. 

برای خلق ایده های الکترونیک خود یادگیری نرم افزار مهندسی برق آلتیوم بسیار کاربردی است.

نرم افزار اتوکد Autocad Electrical

شرکت اتودسک Autodesk یکی از بزرگترین شرکت های تولید کننده نرم افزارهای کاربردی در جهان می باشد. معروف ترین نرم افزار تولید این شرکت اتوکد نام دارد که سال هاست به عنوان ابزار اصلی و مرجع جهت تهیه انواع نقشه های صنعتی اعم از ساختمانی، مکانیکی و الکتریکی به کار می رود.

در سال های اخیر، شرکت اتودسک اقدام به تولید نسخه های مخصوصی از نرم افزار اتوکد جهت ترسیم نقشه های مربوط به هر زمینه صنعتی نموده است که یکی از آن ها نرم افزار Autocad Electrical می باشد. با استفاده از امکانات گنجانده شده در نرم افزار اتوکد الکتریکال کاربر می تواند به راحتی به ترسیم انواع اجزا و قطعات مدارهای الکتریکی، سیم کشی،  اتصال دهنده ها و … بپردازد.

نرم-افزار-Autocad-Electrical
نرم افزارهای کاربردی مهندسی برق

اتوکد الکتریکال نرم افزاری مفید برای مهندسان و دانشجویان رشته های کامپیوتر، برق و الکترونیک است که دارای امکانات فراوانی از جمله قابلیت ترسیم مدارها به صورت 3 بعدی، قابلیت رفع مجازی ایراد های مدار، قابلیت نوشتن توضیحات در کنار مدارها، نقشه کشی مدارات الکترونیکی، و طراحی الکترونیک میباشد.

نرم افزار پروتئوس Proteus Design

پروتئوس نرم‌افزاری برای شبیه‌سازی ریزپردازنده ها، ایجاد شماتیک و طراحی تختهٔ مدار چاپی است. این نرم‌افزار توسط لب‌سنتر الکترونیکز به انگلیسی(Labcenter Electronics) گسترش می‌یابد. آخرین نسخه از این نرم‌افزار نسخه ۸٫۱ آن است که در سال ۲۰۱۴ رونمایی شد.

نرم-افزار-پروتئوس-Proteus-Design
نرم افزار های کاربردی مهندسی برق

نرم افزار از دو بخش اصلی ISIS و ARES تشکیل شده است. ISIS طراحی شماتیک و شبیه سازی مدارات آنالوگ، منطقی و میکروکنترلری را عهده دار است که قابلیت برنامه دهی و برنامه نویسی را نیز داراست، کتابخانه ISIS طیف وسیعی از میکروکنترولر ها را شامل بوده و محبوبیت اصلی پروتئوس به علت قابلیت اطمینان و دقت ISIS است ARES. امکان طراحی تختهٔ مدار چاپی از طریق یا بدون ورود شماتیک از محیط ISIS را به کاربر میدهد..این نرم‌افزار از نظر قدرت، آسانی و انعطاف‌پذیری به‌ویژه برای مبتدی‌ها، و نسبت به نرم‌افزارهای دیگر، بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

نرم افزار پروتئوس دارای یک کتابخانه جامع از قطعات الکترونیکی است که میتوانید در مدارات از آن ها اسفاده کنید. از ویژگی ها مهم برنامه Proteus میتوان به وجود دستگاه های اندازه گیری واقعی نظیر اسیلوسکوپ، سیگنال ژنراتور، ولت متر، آمپر متر و غیره, امکان دیباگ کردن برنامه ها و اجرای خط به خط آن ها در میکرو کنترلر, مدل سازی دستگاهای مختلف, صرفه جویی در وقت و همچنین هزینه, مکان طراحی pcb و غیره اشاره کرد.

نرم افزار Code Vision AVR

نرم-افزار-Code-Vision-AVR
نرم افزارهای کاربردی مهندسی برق

CodeVisionAVR یک نرم افزار تخصصی برای رشته های برق و الکترونیک (گرایش سخت افزار) می باشد. در واقع این نرم افزار یک کامپایلر برای زبان برنامه نویسی C می باشد که برای برنامه نویسی میکروکنترلر های AVR از آن استفاده می شود. این برنامه محیط برنامه نویسی و کامپایل کردن برنامه نوشته شده برای برنامه ریزی میکروکنترلر را برای کاربر فراهم می کند.بسیاری از افراد حتی کسانی که رشته کامپیوتر می باشند با این نرم افزار بخوبی آشنا می باشند. آخرین نسخه این برنامه قدرت بسیار بیشتری پیدا کرده است و از طرفی مشکلات قبلی آن برطرف شده است. این برنامه در تمامی نسخه های ویندوز قابل نصب است.

همچنین بخوانید:  پی ال سی چیست؟ یک مقاله کامل برای شما

نرم افزار PSpice

نرم افزار ارکد پی اس پایس یکی از بهترین های شبیه سازی می باشد با این نرم افزار می توان خیلی از مدارات را شبیه سازی کرد و با قابلیت هایی چون اضافه کردن نویز و غیره می توان نتایج دقیق و جامعی از عملکرد مدار بدست آورد . این نرم افزار از شبیه ساز قدرتمند pspice  برای شبیه سازی استفاده می کند ،ارکد دارای مد های مختلف شبیه ساز می باشد که بنا به نیاز می توان یکی از آنها را انتخاب کرد. این نرم افزار از شبیه ساز قدرتمند pspice برای شبیه سازی استفاده می کند.

نرم-افزار-OrCAD-PSpice
نرم افزارهای کاربردی مهندسی برق

Spice یک شبیه‌ساز مدارهای الکترونیکی آنالوگ و مد ترکیبی می‌باشد که جهت بازبینی طراحی مدارهای الکترونیکی و پیش‌بینی رفتار آن‌ها طراحی شده است. به همین دلیل این نرم‌افزار در طراحی و تحلیل مدارات مجتمع بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Spice می‌تواند چندین نوع تحلیل را انجام دهد:
– تحلیل DC غیرخطی
– تحلیل AC خطی
– آنالیز فوریه
– تحلیل پاسخ گذرا
– تحلیل نویز
– تحلیل پارامتری
– مشاهده شکل موج ولتاژ و جریان در گره ها و شاخه های مختلف

همچنین بخوایند :انتخاب کنتاکتور مناسب، بصورت تخصصی

نرم افزار DIgSILENT

نرم افزار DIgSILENT یکی از نرم افزارهای قدرتمند و یک ابزار مهندسی کامپیوتری برای تجزیه و تحلیل سیستم های قدرت الکتریکی صنعتی، تجاری و برق منطقه ای می باشد.نام اختصاری این نرم افزار از مجموعه کلمات DIgital SImulation and Electrical NeTwork گرفته شده است. برای برآورده ساختن نیازهای امروزی آنالیز سیستم های قدرت، این بسته نرم افزاری با ابزار مهندسی و بانک اطلاعات مجتمع قابلیت دسترسی کامل را از طریق تمام توابع قابل اجرا فراهم می کند.

نرم-افزار-DIgSILENT
نرم افزارهای کاربردی مهندسی برق

نرم افزار DIgSILENT Power Factory یکی از قوی ترین نرم افزارهای تحلیل شبکه است که در هر سه حوزه تولید، انتقال و توزیع کاربرد دارد. قدرت و صحت نتایج حاصل از این نرم افزار تا اندازه ای است که در شرکت های برق منطقه ای و شرکت مادر تخصصی توانیر برای تحلیل شبکه سراسری ایران از این نرم افزار استفاده می شود.

از ویژگی های نرم افزار DIgSILENT می توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • محیط یک و چند کاربری مدیریت داده پروژه ها
  • مدیریت سناریوهای بهره برداری
  • مدل سازی فن آوری های تولیدات پراکنده
  • مدل سازی تجهیزات شبکه به صورت یکپارچه
  • مدل های جدید توربین های بادی و نیروگاه های مجازی
  • توزیع اقتصادی شامل قیود اضطراری
  • تحلیل شرایط اضطراری در شبکه های قدرت

نرم افزار Automation Studio

Automation Studio P6 SR9 نرم افزار مهندسي اتوماسيون جهت طراحي سيستم تجاري، شبيه سازي، مستند سازي، آموزش و تعمير و نگهداري اين نرم افزار به شرکت ها و مجريان آن، امکان کاربري ايمن و مطمئن در همکاري هاي گروهي پروژه اي و يا به اشتراک گذاشتن اطلاعات کليدي را ميدهد.

نرم-افزار-Automation-Studio
نرم افزارهای کاربردی مهندسی برق

Automation Studio نرم افزاری است برای طراحی مدارهای فرمان و تابلو برق و کاربرد عمده‌ی آن در بخش اتوماسیون و تکنولوژی کنترل می‌باشد. این نرم افزار امکان طراحی مدار شماتیک، شبیه سازی مدار و مستند سازی فرآیند را به کاربر می‌دهد.

همچنین نرم افزار Automation Studio توانایی طراحی و شبیه سازی صنعتی با امکاناتی منحصربفرد در زمینه‌های برق صنعتی، الکترونیک صنعتی، هیدرولیک و پنوماتیک (ابزار دقیق)، برنامه نویسی LAD در PLC‌ها و طراحی مدار‌های دیجیتالی را دارا می‌باشد؛ و به صورت کاملا پویا و زنده می‌توان کارکرد مدارهای فرمان و موتور‌ها رو تماشا کرد.

امیدوارم توانسته باشیم نرم افزار های مهندسی برق که کاربردی و مهم هستند را برایتان به شیوه مناسب معرفی کرده باشیم. این پست بصورت همیشگی بروزرسانی خواهد شد.

اینستاگرام ما را دنبال کنید.

 

0/5 (0 نظر)

8 دیدگاه در “نرم افزارهای مهندسی برق

    • بهزیمنس میگوید:

      سلام
      بزودی لینک دانلود معتبر از تمامی نرم افزار ها در این پست قرار خواهیم داد.

  1. Hojat azizi میگوید:

    سلام و خسته نباشید خدمت شما
    پیشنهاد شما برای طراحی مدار کدوم نرم افزاره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *